نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 723
محترم
خود قرار داده،سپس به آدم و فرزندش دستور داد كه به گرد آن طواف كنند».
كوتاه سخن آنكه :آيات قرآن و روايات،اين تاريخچۀ معروف را
تأييد مىكند كه خانۀ كعبه،نخست به دست آدم ساخته شد،سپس در طوفان نوح
فروريخت و بعد به دست ابراهيم و فرزندش اسماعيل تجديد بنا شد[1].(ج
454/1-455.)
مصدر ميمى به معنى«قعود»(نشستن)و نيز اسم مكان به معنى«مكان نشستن»
(اقامت)و جمع آن«مقاعد»است(نشستگاهها،كمينگاهها).
در آخرين آيۀ سورۀ قمر(آيۀ مورد بحث)توضيح
بيشترى براى جايگاه متّقين داده است و چنين مىگويد:«آنها در جايگاه صدق و حق و
راستى نزد خداوند مالك قادر قرار دارند»فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ
مُقْتَدِرٍقمر55/.
چه توصيف جالبى در اين آيه از جايگاه پرهيزگاران شده است!دو ويژگى
دارد كه همۀ امتيازات در آن جمع است:نخست اين كه آنجا ،جايگاه صدق است و هيچگونه
باطل و بيهودگى در آن راه ندارد،سراسر حق است و تمام وعدههاى خداوند دربارۀ
بهشت در آنجا عينيّت پيدا مىكند و صدق آنها آشكار مىشود.
ديگر اين كه:در جوار و قرب خداست،همان چيزى كه از
كلمۀ«عند»(نزد)استفاده مىشود كه اشاره به نهايت قرب و نزديكى و معنوى است
نه جسمانى،آن هم نسبت به خداوندى كه هم مالك است و هم قادر،هرگونه نعمت و موهبتى
در قبضۀ قدرت و در فرمان حكومت و مالكيت اوست و به همين دليل در پذيرايى اين
ميهمانان گرامى فروگذار نخواهد كرد و تنها خودش مىداند چه مواهبى براى آنها آماده
ساخته است.
[1]نويسندۀ
تفسير المنار اين موضوع را بكلى انكار كرده و نخستين بنيانگذار خانۀ كعبه را
ابراهيم واسماعيل مىداند،در حالى كه اين سخن نه تنها با روايات و تاريخ
سازگار نيست با خود آيات قرآن نيزنمىسازد.
[*]إِنَّ الْمُتَّقِينَ
فِي جَنّٰاتٍ وَ نَهَرٍفِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ
مُقْتَدِرٍ.«پرهيزگاران در باغها و نهرهاىبهشتى جاى دارند،در جايگاه
صدق نزد خداوند مالك مقتدر»قمر54/-55.
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 723