نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 660
بازگشت
و زمينۀ صلح فراهم شد در ميان آن دو برطبق عدالت صلح برقرار سازيد و عدالت
پيشه كنيد كه خداوند عدالتپيشگان را دوست دارد»وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللّٰهَ
يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَحجرات9/.
با توجه به متن آيۀ فوق،بديهى است كه اگر خون طايفۀ
باغى و ظالم در اين ميان ريخته شود بر گردن خود اوست و به اصطلاح خونشان هدر است
هرچند مسلمان باشند،زيرا فرض بر اين است كه نزاع در ميان دو طايفه از مؤمنين روى
داده است.
به اين ترتيب،اسلام جلوگيرى از ظلم و ستم را هرچند به قيمت جنگ با
ظالم تمام شود لازم شمرده و بهاى اجراى عدالت را از خون مسلمانان نيز بالاتر
دانسته است و اين در صورتى است كه مسئله از طرق مسالمتآميز حل نشود.(ج 168/22.)
در معانى«قسط»پيش از اين سخن گفتيم و اين واژه در آيۀ مورد
بحث به معنى «عدالت»آمده و مىدانيم عدالت مفهوم وسيعى دارد كه همۀ اعمال
نيك را در برمىگيرد، زيرا حقيقت عدالت آن است كه هر چيز را در مورد خود به كار
برند و به جاى خود نهند.
گرچه ميان«عدالت»و«قسط»تفاوتى وجود دارد،عدالت به اين گفته مىشود
كه انسان حق هركس را بپردازد و نقطۀ مقابلش،آن است كه ظلم و ستم كند و حقوق
افراد را از آنها دريغ دارد،ولى قسط مفهومش آن است كه حق كسى را به ديگرى ندهد و
به تعبير ديگر«تبعيض»روا ندارد و نقطۀ مقابلش آن است كه حق كسى را به ديگرى
دهد.
ولى مفهوم وسيع اين دو كلمه مخصوصا به هنگامى كه جدا از يكديگر
استعمال مىشوند تقريبا مساوى است و به معنى رعايت اعتدال در همه چيز و همه كار و
هر چيز را به جاى خويش قرار دادن مىباشد.
در آيۀ 4 سورۀ يونس واژۀ«قسط»به كار رفته،در
آنجا آمده است:...لِيَجْزِيَ الَّذِينَ
[*]قُلْ أَمَرَ رَبِّي
بِالْقِسْطِ...«اى پيامبر به آنان بگو پروردگار من به عدالت دستور داده
است...»اعراف29/.
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 660