نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 598
كُلِّ جٰانِبٍصافات8/.
در اين آيه،جملۀ«يُقْذَفُونَ»از مادّۀ«قذف»به معنى
پرتاب كردن و تير انداختن به مكان دور است و منظور در اين جا طرد«شياطين» بهوسيلۀ«شهب»مىباشد
و اين نشان مىدهد كه خداوند حتّى به آنها اجازه نمىدهد كه اخبار ملأ اعلى را
بشنوند و به قلمرو آن نزديك شوند.(ج 155/18،ج 18/19.)
فعل امر از مصدر«قِراءَة»و بنا به گفته راغب در مفردات به معنى
ضميمه كردن حروف و كلمات به يكديگر است و لذا به حرف واحد قرائت نمىگويند[**]و
نيز گفته شده «قرائت»به معنى«خواندن»و نظر انداختن و جمع كردن چيزى به چيزى،مثلا
جمع كردن حروف و ادا كردن آنهاست و ابن فارس گفته:قرآن هم به اين جهت ناميده شده
كه احكام و قصص و غير آن،در آن جمع شده است[***].
در آيۀ مورد بحث كه نخستين آيۀ سورۀ علق
است،خداوند،پيامبر اكرم(ص)را مخاطب ساخته،مىفرمايد:«بخوان به نام پروردگارت كه
جهان را آفريد»اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَعلق1/.
بعضى گفتهاند،مفعول در جملۀ بالا محذوف است و در اصل چنين
بوده:اِقرإ الْقُرآن بِاسْمِ رَبِّك.«قرآن را با نام پروردگارت بخوان»و بههمينجهت
بعضى اين آيه را دليل برآن گرفتهاند كهبسم اللّهجزء سورههاى قرآن است[1].
بعضى«باء»را زايده دانسته و گفتهاند:منظور اين است كه نام
پروردگارت را بخوان،