نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 471
در اين
جا يك سؤال باقى مىماند و آن اين كه آيا همۀ انسانها از فرشتگان برترند؟ در
حالى كه گروهى بىايمان و شرور و ستمگر هستند كه از پستترين خلق خدا محسوب مىشوند،يا
تنها گروهى از آنها را شامل مىشود؟ پاسخ اين سؤال را در يك جمله مىتوان خلاصه
كرد و آن اين كه:آرى همۀ انسانها برترند،امّا بالقوه و بالاستعداد،يعنى همگى
اين زمينه و شايستگى را دارند،حال اگر از آن استفاده نكنند و سقوط كنند مربوط به
خودشان است،اگرچه برترى اساسى انسان بر ساير موجودات روى جنبههاى معنوى و انسانى
اوست،ولى بىمناسبت نيست كه بدانيم به گفتۀ دانشمندان،انسان حتّى از نظر
نيروهاى جسمانى در بعضى از جهات از ساير جانداران قوىتر و نيرومندتر است.
نويسندۀ كتاب انسان موجود ناشناخته«الكسيس كارل»مىگويد:«بدن
انسان داراى استحكام و ظرافت فوقالعادهاى مىباشد و در مقابل هر نوع حادثه
استقامت مىورزد، همچنين در مقابل بىغذايى ،بىخوابى،خستگى،غصۀ افراطى،درد،بيمارى،رنج،
پركارى و در مورد حفظ موازنه و تعادل حيرتانگيز بدن و روح خويش،تحمل عجيبى از خود
نشان مىدهد،حتّى مىتوان گفت كه انسان از تمام حيوانات پردوامتر و پرتلاشتر
است،با اين توانايى جسمى و فكرى شگرفش توانسته است اينهمه امور،صنايع و تمدن
كنونى را به وجود آورد و برتريش را بر همۀ جانداران به اثبات رساند[2]».(ج
199/12 تا 201.)
به معنى«برترى»و نيز«فزونى»و مقدار زايد بر حدّ وسط است و اين
معناى ظاهرى اين واژه است،ولى بطور كلى اين كلمه مفهوم وسيعى دارد و تمام مواهبى
را كه خدا ارزانى داشته شامل مىشود و ذكر آن در آيه به صورت«نكره»(فضلا)،دليل بر
عظمت آن است.،