نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 288
معنى
آب جارى است.بعضى آن را از مادّۀ«عين»يعنى آبى كه ظاهر است و با چشم ديده مىشود
دانستهاند(هرچند جارى نباشد)،ولى بيشتر آن را به همان معنى آب جارى تفسير كردهاند.
در صورت اول ميم جزء كلمه است و بر وزن فعيل است و در صورت دوم ميم
زايده است و بر وزن مفعول مىباشد(مانند مبيع).
به هر حال آيۀ مورد بحث به بخشى از نعمتها و مواهب بزرگى
اشاره مىكند كه خداوند به عيسى و مادرش مريم عطا فرمود.آيه مىگويد:«...ما آنها را
در سرزمين بلندى كه داراى آرامش و امنيت و آب جارى بود جاى داديم».
اين جمله اشارۀ سربستهاى است به محل امنوامان و پربركتى كه
خداوند در اختيار اين مادر و فرزند قرار داد تا از شر دشمنان در امان باشند و با
آسودگى خاطر به انجام وظايف خويش بپردازند.(ج 252/14،ج 358/24.)
در اصل از مادّۀ«عىّ»با ياء مشدّد به معنى«عجز و ناتوانى»است
و بنا به گفتۀ «راغب»،كلمۀ«اعياء»به ناتوانى و عجزى گفته مىشود كه
براثر راه رفتن زياد به بدن عارض مىشود.
آيۀ مورد بحث به ذكر يكى از دلايل امكان رستاخيز مىپردازد و
مىگويد:
«آيا ما از آفرينش نخستين عاجز و ناتوان مانديم(كه قادر بر آفرينش
دوم و رستاخيز نباشيم؟)...» اين آيه پاسخ دندانشكنى است به مشركانى كه مسئله
توحيد و معاد را منكر شدند.
در حقيقت آنها براثر هواى نفس و تعصب و لجاجت گرفتار تناقض
بودند،از يكسو خالق