در لغت از مادّۀ«عود»به معنى«بازگشت»است و لذا به روزهايى كه
مشكلات از قوم و جمعيتى بر طرف مىشود و بازگشت به پيروزيها و راحتيهاى نخستين مىكند«عيد»گفته
مىشود و در اعياد اسلامى به مناسبت اين كه در پرتو اطاعت يك ماه مبارك رمضان و يا
انجام فريضۀ بزرگ حج،صفا و پاكى فطرى نخستين،به روح و جان بازمىگردد و
آلودگيها كه برخلاف فطرت است از ميان مىرود،عيد گفته شده است و از آنجا كه روز
نزول«مائده»(آيۀ مورد بحث)روز بازگشت به پيروزى و پاكى و ايمان به خدا بوده
است حضرت مسيح(ع)آن را«عيد»ناميده و همانطور كه در روايات وارد شده نزول مائده در
روز يكشنبه بود و شايد يكى از علل احترام روز يكشنبه در نظر مسيحيان نيز همين بوده
است.
و اگر در روايتى كه از على(ع)نقل شده مىخوانيم:وَ كُلُّ يَوْمٍ
لاٰ يُعْصى اللّٰهُ فيه فهو يوم عيد.«هر روز كه در آن معصيت خدا نشود
روز عيد است[1]»نيز
اشاره به همين موضوع است،زيرا روز ترك گناه،روز پيروزى و پاكى و بازگشت به فطرت
نخستين است.(ج 131/5.)
(در پاسخ بايد گفت كه مفسران و ارباب لغت
براى صاعقه دو معنى ذكر كردهاند،معنى عام و معنىخاص.«صاعقه»به معنى عام،به معنى هر چيزى است
كه انسان را هلاك مىكند(مجمع البيان).معنىخاص،جرقۀ عظيم آتشينى است كه از آسمان
فرود مىآيد و هر چيزى كه در مسير آن است مىسوزاند ودربارۀ صاعقه تعاريف ديگرى شده
است.(رجوع شود به مادّۀ«ص ع ق»و نيز به تفسير نمونه،جلد 20،صفحه 239 و 243-244).
[*]
دربارۀ قوم عاد،سخنان فراوان گفته شده است به جلد 225/6 و 291/15 تفسير
نمونهمراجعه فرماييد.
[**]قٰالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ
اللّٰهُمَّ رَبَّنٰا أَنْزِلْ عَلَيْنٰا مٰائِدَةً مِنَ
السَّمٰاءِ تَكُونُ لَنٰا عِيداً لِأَوَّلِنٰا وَ
آخِرِنٰا وَ آيَةًمِنْكَ ...«عيسى عرض كرد:پروردگارا مائدهاى از آسمان
بر ما بفرست تا عيدى براى اول و آخر ما باشد ونشانهاى از تو...»مائده114/.