responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 149
سه احتمال داده‌اند:

1-همان معنايى كه در ترجمۀ آيۀ مورد بحث آمده،يعنى درختانى كه روى پاى خود نمى‌ايستند و نياز به داربست دارند،و درختانى كه بدون نياز به داربست روى پاى خود مى‌ايستند(زيرا«عرش»در لغت به معنى برافراشتن و هر موجود برافراشته است و به‌همين‌جهت به سقف و يا تخت پايه‌بلند،عرش گفته مى‌شود).

2-منظور از معروش،درخت اهلى است كه به‌وسيلۀ ديوار و امثال آن در باغها حفاظت مى‌شود و غير معروش درختان بيابانى و جنگلى و كوهستانى است.

3-معروش درختى است كه بر سر پا ايستاده و يا از روى زمين بلند شده،اما غير معروش درختى است كه به روى زمين مى‌خوابد و پهن مى‌شود.

ولى معنى اوّل مناسبتر به نظر مى‌رسد و شايد ذكر«معروشات»در آغاز سخن(آيۀ مورد بحث)به خاطر ساختمان عجيب و شگفت‌انگيز اين گونه درختان است.يك نگاه كوتاه به درخت انگور و ساقه و شاخۀ پرپيچ‌وخم آن‌كه با قلابهاى مخصوصى مجهز است و خود را به اشياء اطراف مى‌چسباند تا كمر راست كند،شاهد اين مدعاست.(ج 3/6.)

ع‌رض

اَعْرَضَ:(اسراء83/.)[*]

مصدرش«اعراض»به معنى«روى گردانيدن»است،منتها در آيۀ مورد بحث روى گردانيدن از خدا و حق است،چنان كه مى‌گويد:

«هنگامى كه به انسان نعمت مى‌بخشيم(از حق)روى مى‌گرداند و متكبرانه دور مى‌شود...»أَعْرَضَ وَ نَأىٰ بِجٰانِبِهِاسراء83/.

از مجموع اين جمله استفاده مى‌شود كه انسانهاى بى‌ايمان و يا ضعيف الايمان به


[*]وَ إِذٰا أَنْعَمْنٰا عَلَى الْإِنْسٰانِ أَعْرَضَ وَ نَأىٰ بِجٰانِبِهِ ...اسراء83/ و فصّلت51/.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست