فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه ....[1]
بقره (2) 36
علم آدم (ع)---) همين مدخل، فضايل آدم (ع)
عهد آدم (ع)
126 عهد آدم (ع) با خدا براى سپاسگزارى در صورت اعطاى فرزندى صالح
به او:
... دعوا اللَّه ربّهما لئن ءاتيتنا صلحا لنكوننّ من الشكرين.
اعراف (7) 189
عهد خدا با آدم (ع)
127 پيمان گرفتن خدا از آدم (ع) براى پرهيز از درخت ممنوع:
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى ....
طه (20) 115
128 فراموش كردن پيمان با خدا از سوى آدم (ع):
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى ....
طه (20) 115
غريزه جنسى آدم (ع)
129 آدم (ع)، داراى غريزه جنسى:
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها ليسكن إليها فلمّا
تغشّلها ....[2]
اعراف (7) 189
غفلت آدم (ع)
130 غفلت آدم (ع) از توجّه خداوند در تدبير اسباب و عوامل تربيتى
فرزند خود:
فلمّا ءاتلهما صلحا جعلا له شركاء فيما ءاتلهما ....[3]
اعراف (7) 190
فراموشى آدم (ع)
131 به فراموشى سپرده شدن پيمان آدم (ع) با خدا:
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى ....
طه (20) 115
فرزندان آدم (ع)
تفاوت فرزندان آدم (ع)
132 خداترس بودن هابيل و سركش بودن قابيل:
و اتل عليهم نبأ ابنى ءادم ... قال لأقتلنّك قال إنّما يتقبّل
اللَّه من المتّقين*
لئن بسطت إلىّ يدك لتقتلنى ما أنا بباسط يدى إليك لأقتلك إنّى أخاف اللَّه ربّ
العلمين* فطوّعت له نفسه قتل أخيه فقتله ....
مائده (5) 27 و 28 و 30
قتل فرزند آدم (ع)
133 كشته شدن فرزند آدم (ع) هابيل به دست قابيل پس از قبول نشدن
قربانى قابيل:
و اتل عليهم نبأ ابنى ءادم بالحقّ إذ قرّبا قربانا فتقبّل من
أحدهما و لم يتقبّل من الأخر قال لأقتلنّك ...* فطوّعت له نفسه قتل أخيه فقتله ....
مائده (5) 27 و 30
[1] مقصود از «ممّا كانا فيه» احتمال دارد مقام قرب باشد.
[2] «تغشّى» در لغت به معناى پوشانيدن، و در آيه، كنايه از آميزش
است كه لازمه آن، داشتن غريزه جنسى است. (مفردات راغب)
[3] ضمير در «دعوا» و «ربهما» به آدم (ع) و حوّا بر مىگردد. در
اينكه مرجع ضمير در «جعلا له شركاء» چيست، دو احتمال وجود دارد: نخست به پدر و
مادر از نوع انسان برگردد و دوم به آدم و حوّا كه در اين صورت، منظور از شرك در
آيه، توجّه به اسباب طبيعى خواهد بود كه با اخلاص كامل منافات داشته باشد.