responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير جوامع الجامع نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 0  صفحه : 23

ولى بدون شكّ تدريجا تا حدّ زيادى اين نقص بر طرف شده است.

در اين نسخه-چنانكه قبلا ذكر آن رفت-حرف «ص» كه در كتاب «جوامع الجامع» رمز به حضرت صادق (ع) قرار داده شده است تبديل به «الصّادق» شده و اينجانب در چاپ حاضر از اين لحاظ غالبا از اين نسخه پيروى كرده‌ام.

اين نسخه داراى 558 صفحه، و هر صفحه 32 تا 34 سطر، و هر سطر داراى حدود 30 كلمه مى‌باشد.

3- «نسخهء ج» كه به درخواست حاج محمّد حسين كاشانى بوسيلهء محمّد حسين گلپايگانى تحرير شده، و به اشراف جمعى از فضلاء قم بر تصحيح آن در تهران در سال 1321 به قطع رحلى چاپ سنگى شده است.

اين نسخه داراى اغلاط و سقطهاى بسيار است، و گاهى حتّى در آيات قرآن نيز در اين نسخه به سقطهائى بر مى‌خوريم، در پاره‌اى از موارد به علامت نسخه و يا جبران سقط، شماره‌اى نهاده شده ولى از نسخه و يا فائت هيچ اثرى مشهود نيست.

4- «نسخهء د» اين نسخه كه به شمارهء 81 در كتابخانهء دانشكدهء الهيّات و معارف إسلامي فهرست شده است از مجموعهء وقفى خاندان آل آقا است، و جناب آقاى حكمت آل آقا معاون محترم كتابخانه اين مجموعه را در كتابخانهء دانشكده به امانت گذارده‌اند.

واقف اين مجموعه آقاى على اكبر بن محمّد تقى طبق وقفنامه مجموعه را در سال 1299 بر أولاد مرحوم محمّد تقى و بعد بر أولاد ايشان طبقا بعد طبق وقف نموده و توليت آنرا به آقاى على اكبر پسر آن مرحوم تفويض نموده‌اند. نويسندهء نسخه محمّد حسن بن درويش على ابردمى مشهدى است كه آنرا در روز سه شنبه 10 ج 2/1119 در مدرسهء سميعيّهء خراسان تحرير نموده است. خصوصيّات نسخه: عنوان و نشان شنگرف، حواشى با نشانهء «م، كلينى، غريب القرآن، ق، كنز، مجمع البيان، عينى، أصفى» ، مالك عبد الباقي و محمّد مؤمن بن محمّد شريف لاهيجى، تعداد برگها 505، هر صفحه 21 سطر، اندازهء درونى 11x5/17 اندازهء بيرونى 5/18x5/24. كاغذ فرنگى، خطّ متوسّط، اغلاط آن مخصوصا در أوائل، نسبة زياد است.

5- «نسخهء هـ» اين نسخه را چنانكه در روى اوّلين برگ آن مسطور است حضرت حجّة الإسلام آية اللّه آقاى ابو المعالي شهاب الدّين الحسينيّ المرعشيّ النّجفى بر كتابخانهء دانشكدهء معقول و منقول (الهيّات و معارف إسلامي) وقف نموده، و توليت آنرا با متولّى كتابخانه قرار داده‌اند.

اين نسخه به شمارهء 56 ج در كتابخانهء دانشكدهء الهيّات و معارف إسلامي فهرست شده است. نويسندهء نسخه محمّد سميع خاورى فرزند حاج محمّد در روز عيد غدير خم 18/ع 1/1111 نسخه را تحرير نموده است. خصوصيّات نسخه:

بعضى از برگهاى آن مانند هشت برگ از آغاز نو نويس، عنوان و نشان شنگرف، حواشى با نشانهء «مجمع البيان، قاضى، نهايه، كشّاف، عص، مصباح، تاج» ، تعداد برگها 374، هر صفحه 23 سطر، اندازهء درونى 11x18، اندازهء بيرونى 18x5/24، كاغذ سپاهانى.

اين نسخه نسبت به ساير نسخه‌ها كم غلطتر است و بنظر مى‌رسد كه بعضى از صاحبان نسخه كه اهل فضل بوده در آن تصحيحاتى بعمل آورده‌اند.

3-كارهائى كه اينجانب انجام داده‌ام‌

كارهائى كه اينجانب در چاپ اين كتاب انجام داده‌ام به قرار زير است:

1-همين مقدّمه:

در اين مقدّمه اين مطالب آورده شده است: 1-ترجمهء مؤلّف، و در ضمن از مؤلّفات

نام کتاب : تفسير جوامع الجامع نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 0  صفحه : 23
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست