نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1892
فعل بر او متوقف نباشد و لكن شارع جعل كرده است كه فعل موقوف بر آن
باشد مانند طهارت براى نماز 5- آنچه صحت دليل بر آن متوقف است 6- قضيه كه جزء قياس
باشد (صغرى و كبرى). 7- آنچه مباحث آينده كتاب بر آن متوقف است كه مقدمه علم گويند
كه شروع در علمى متوقف بر آن باشد.
(كشاف ص 115) تركيبات در معانى اصولى و منطقى 6- مقدمه وجود كه
تحقيق و وجود ذى المقدمه متوقف بر آنها است مانند آموختن كه مقدمه دانستن است
خلاصه كلام درباره مقدمات و انواع آن:
مُقَدَّمه صِحَّت
- مانند طهارت نسبت به صلاة كه درست بودن ذو المقدمه متوقف بر آن
باشد.
مقدمه عادى
- در مقابل شرعى و عقلى است رجوع به مقدمه شود.
مُقَدَّمِه عِلم
- آنست كه دانستن ذو- المقدمه متوقف بر آن باشد رجوع شود به (تقريرات
ص 65).
مُقَدَّمه عَقْلى
- در مقابل مقدمه عرفى شرعى و عادى است رجوع به مقدمه شود
مُقَدَّمه مُسْتَحَبّ
- اصوليان گويند شكى نيست كه مقدمه مستحب مانند مقدمه واجب كه واجب
است مستحب است لكن مقدمه حرام و مكروه حرام و مكروه نمىباشند زيرا با وجود حصول
مقدمه امكان ترك حرام و مكروه هست بنا بر اين دخلى در حصول ذى المقدمه ندارند بر
خلاف مقدمه مستحب رجوع به مقدمه واجب شود.
مُقَدَّمِه موصِلَه
- و مقدمه موصله مقدمهايست كه مطلوب بالغير باشند رجوع به مقدمه
واجب شود.
مُقَدَّمِه واجِب
- از مباحثى كه در فن اصول مطرح شده است و در پيرامون آن گفتگوئى
زياد بميان آمده است مبحث مقدمه واجب است و مراد ملازمه بين وجوب چيزى و وجوب
مقدمه آن ميباشد بطور كلى مقدمات بر چند قسماند 1- مقدمات داخلى و آن اجزائى است
كه مأخوذ در ماهيت مامور به است.
2- مقدمات خارجيه كه خارج از ماهيتاند 3- مقدمات عقليه كه مقدماتى
هستند كه محال است وجود ذى المقدمه عقلا بدون آنها 4- مقدمات شرعيه كه محال است
وجود ذى المقدمه شرعا بدون آنها 5- مقدمات عاديه كه ذى المقدمه بدون آنها ممكن
است واقع شود الا آنكه عادت جارى است كه ذى المقدمه بواسطه آنها حاصل شود.
در اصول رشاد در باب اسباب و مقدمات آمده است:
ب: صاحب كتاب قوامع الاصول كه تقريرات مرحوم شيخ انصارى را برشته
تحرير در آورده در آخر مقاله مربوطه بمقدمه واجب چنين نگاشته است:
سبب گاهى بسيط ميباشد و گاهى مركب از امور متعدده در صورت اول آن را
علت تامه گويند كه از وجودش معلول و از عدمش عدم معلول لازم ميآيد و در صورت ثانى
تمام آن هيئت مركبه را من حيث المجموع علت تامه و هر يك از اجزاء آن را جزو علت
نامند و در اين صورت وجود معلول در واقع مستند بوجود جميع آن اجزائى
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1892