نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1301
النهايتين».
(راحة العقل ص 156).
«ذات هد المحرك (طبيعت) هى الحياة السارية من العالم الربوبى المعبر
عنها بالصور التى وجودها بالانبعاث من عالم الابداع».
(راحة العقل ص 219).
و بالجمله حميد الدين كرمانى ترتيب كار فلاسفه مشارا گرفته و با وضعى
خاص با آراء و عقايد اخوان و كلمات عرفا و عقايد مذهبى و اخبار و آيات تلفيق داده
و فلسفه خاصى بوجود آورده است.
وى جهان وجود را بعد از مبدأ- المبادى عبارت از يك امر ميداند كه آن
طبيعت و روح جهان است و آن خود مراتبى دارد كه هر مرتبتى نامى دارد چنانكه صدر
الدين همين معنى را از وجود ميخواهد.
وى در مراتب تفصيل، جهان وجود را دو قسمت كرده است يكى روحانى و ما
فوق طبيعت و ديگرى جهان جسمانى باطلاق عام.
در طرف عالم ما وراء ابتداء عقل اول و بعد عقل قائم بالفعل است كه
مراد از عقل اول مبدأ المبادى و عقل قائم بالفعل همان عقل اول به اصطلاح فلسفه
عاميه است.
و بعد ملائكه موكله به عالم طبيعت است (عقول طوليه در فلسفه معموله).
و بعد عالم انسان است با جسم و نفس خود و آن نيز جامع تمام و جهان
كوچكى است كه مضاهى با عالم بزرگ است و در طرف ديگر ابتداء عقل بالقوة است كه
هيولى و صورت است و بعد عالم طبيعت بمعنى افلاك و كواكب است و بالاخره در ذيل هر
دو، عالم انسانى است كه جامع هر دو طرف است.
وى بعد از بيان ترتيب عالم تكوين عالم دين و تشريع را نيز بازاء و
مساوى و بالاخره نمونه از آن قرار داده است چنانكه با مراجعه به تصوير در ص 399-
340 مشهود است.
عُقولِ فَعّاله
- (اصطلاح فلسفى) صدر الدين شيرازى گويد: تمام عقول فعالاند و اشعه
انوار الهىاند و بنا بر اين كلمه عقل فعاله كلمه عامى است كه شامل تمام عقول
طوليه ميشود لكن از نظر جهان جسمانى عقل فعال عقل دهم است كه مستقيما به جهان كون
و فساد و عقول و نفوس انسانى فيض دهد.
(رسائل صدرا ص 64) رجوع به عقل شود.
عُقولِ قادِسَه
- (اصطلاح اشراقى) و مراد از عقول قادسه و قدسيه عقول مجرده و
قاهرهاند.
(از اسفار ج 3 ص 165)
عُقولِ مُتَكافِئَه
- (اصطلاح فلسفى) بيان شد كه در عرض عقول طوليه مترتبه عقولى ديگر
پديد آمدهاند كه آنها را عقول عرضيه متكافئه مينامند از آن جهت كه ترتب على و
معمولى ميان آنها برقرار نيست و گمان كردهاند كه مراد افلاطون از ارباب انواع
همان عقول متكافئه عرضيه است رجوع بانوار عرضيه و انوار متكافئه شود.
عَقيقَه
- (از اصطلاحات فقهى و گاهشمارى).
روز هفتم تولد طفل مستحب است گوسفندى را ذبح كرده به فقراء دهند و
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1301