نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1085
ص
صابِئَه
- يكى از فرق مذهبى ايران باستان و نواحى ايران است و قبلا بيان شد
كه صبوة در مقابل حنيفه بود كه ميل از حق بباطل بود و حنيفه ميل از باطل به حق بود
مدار مذهب ابنان تعصب بروحانيان است چنانكه مدار مذهب حنفاء تعصب به انسان جهانى
بود صابئيان گويند مذهب ما بر اساس اكتساب است و حنفاء گويند بر اساس فطرت است.
(رجوع به شهرستانى ضميمه ابن حرم ص 94- 96 شود) مذهب اينان اين بود
كه براى جهان خدايى است حكيم و مقدس از نام و نشان و ما بايد بدانيم كه از رسيدن
به جلال و جبروت او ناتوانيم و بايد واسطه گزينم آن وسائطى كه بدو نزديكاند و آن
وسائط روحانيات بود كه پاك و مقدساند از مواد جسمانى و قواى جسمى و منزهاند از
حركات و جنبشهاى مادى.
و منزهاند از تغييرات زمانى و به طهارت و پاكى ذاتى آفريده شدهاند
و بر تقديس و تسبيح خلق شدهاند هيچ گاه از اوامر خدا گردن نهپيچند و گويند ما را
معلم اول ما يعنى عاديمون و هر مس باين امر راهنمائى كرده است و ما بواسطه آنها و
بانها تقرب جوئيم و اين روحانيات ارباب و خدايان ما بوند و شفيع ما بوند و بر ما
است كه نفوس خود را پاك گردانيم از آلودگيهاى شهوات و اخلاق خود را مهذب گردانيم
از علايق شهويه و غضبيه تا آنكه ما بين ما و روحانيت تناسبى حاصل شده و بتوانيم
حاجات و نيازمنديهاى خود را از آنها بخواهيم و بدين جهت متوسل به نماز و روزه و
قربان شوند و بادعيه و اوراد و از كار روى آورند و گويند انبياء نيز بمانند ما
بوند و همنوع ما هستند و هم شكل ما بوند مىخورند و
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1085