responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 1  صفحه : 358

صدرا گويد غرض از ايجاد عالم ايصال هر ممكنى است بكمال مطلوب خود و بعبارت ديگر غرض از ايجاد افاضه جود و سير ممكنات از مراتب دانيه خود باعلى مرتبت كمال و بدرجه خير محض و وصول باعلى مراتب ممكن ميباشد و در هر حال صدرا ايجاد را مرادف با خلق قرار داده است و لكن از بررسى كلمات سايرين برمى‌آيد كه ايجاد اعم از ابداع و از اختراع و تخليق بمعنى اخص است رجوع شود به تخليق و تكوين.

(اسفار ج 6 ص 172 و دستور ج 1 ص 223 و اسفار ج 2 ص 159).

در عرفان ايجاد در اصطلاح عبارت از ظهور تعين علمى است بواسطه قدرت يعنى انصباغ امر وجود الهى به تعين علمى ارادى (شرح منازل ص 92- كشف المحجوب ص 243).

ايجاز

- اين اصطلاح اهل معانى بيان است و اداء مقصود باشد بكمترين عبارات متعارفه و مقابل اطناب است و لفظ اندك بود و معنى بسيار سنائى گويد:

تا بحشر اى دل ار ثنا گفتى‌

همه گفتى چو مصطفى گفتى‌

ايجاز بر دو قسم است ايجاز قصر كه بواسطه حذف نمى‌باشد مانند «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ» كه لفظ اندك و معنى بسيار است و ايجاز حذف كه جزئى از جمله حذف شده باشد مانند «وَ سْئَلِ الْقَرْيَةَ» كه و اسأل اهل قريه بوده است و مانند «وَ كانَ وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً» كه كل سفينة صحيحة بوده است و ايجاز نبايد مخل بمعنى باشد و حدى كه براى ايجاز و اطناب معين كرده‌اند بدين قرار است كه الفاظ در رساندن مقاصد يا مساوى با مقاصد و مرادند و يا الفاظ زيادتراند و يا كمتر اگر الفاظ زيادتر از معنى مقصود باشد اطناب و اگر كمتر باشد ايجاز گويند در ايجاز بايد در عين حال وافى بمقصود باشد و اطناب هم در صورتى مستحسن است كه زيادتى براى فائده باشد و ايجاز هم نبايد مخل بمعنى باشد و اطناب هم نبايد موجب تصديع مخاطب شود.

مثال براى مورد مساوات‌ «وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ» و بايد دانست كه ايجاز و اطناب از امور اضافى هستند و قاعده و ضابطه آن همان مساوى بودن با مقصود و زيادتر و كمتر بودن است و ديگر ضابطه ندارد و در ايجاز قصر بايد نهايت دقت شود كه رعايت فصاحت بشود و طرف هم از مقصود آگاهى حاصل كند و اين معنى بمقتضاى احوال سامع متفاوت است و همين طور در ايجاز حذف و علاوه در اين نوع ايجاز بايد رعايت قواعد هم بشود (از مطول ص 239- 245- المعجم ص 279- دستور ج 1 ص 223) رجوع باطناب شود.

ايجازِ حَذْف‌

- رجوع بايجاز شود.

ايجازِ قَصْر

- رجوع بايجاز شود.

ايحاء

- (اصطلاح عرفانى) عبارت از القاء معنى خاص است در نفس بسرعت‌

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 1  صفحه : 358
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست