نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 356
با متداول مانند «تَاللَّهِ تَفْتَؤُا
تَذْكُرُ يُوسُفَ» و «لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ
النَّارُ» رجوع شود به (كشاف ج 1 ص 89).
و در ابداع آرد كه ايتلاف اللفظ مع اللفظ آنست كه در كلام مقامى باشد
محتمل چندين لفظ و متكلم به جهت ملايمت با لفظى ديگر كه در كلام است يكى از آن
الفاظ متعدده را رجحان دهد (رجوع شود به ابدع ص 185- 89)
ايثار
- (اصطلاح عرفانى) «وَ يُؤْثِرُونَ
عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ»
ايثار يعنى برگزيدن و اختيار كردن و اكرام كردن و تفصيل دادن و در اصطلاح اختيار
كردن غير است بر خود از روى قصد و نيت.
ابو حفص گويد: «الايثار ان تقدم حظوظ الاخوان على حظك فى امر آخرتك و
دنياك» (طبقات ص 122).
ايثار بر سه وجه است.
اول آنكه خلق را برگزيند بر نفس خود در موردى كه موجب دينى بر او
نشود و سبب تحمل مشقت و اتلاف وقت و غيره نشود.
دوم ايثار رضاى خدا بر رضاى غير خدا اگر چه در آن دشواريها باشد و
مشقت زيادى را در برداشته باشد و تحمل دشواريهائى را لازم داشته باشد.
سوم ايثار خدا زيرا فرو رفتن در ايثار خود دعوى مالك بودن خود است
يعنى ايثار را از خداوند داند و خود را هيچ پندارد.
هجويرى گويد: ايثار بر لقمه، كار سگان است، مردان جان و زندگانى
ايثار كنند.
نورى گويد: بار خدايا اهل دوزخ را عذاب كنى و جمله آفريدگان تواند و
اگر ناچار دوزخ را از مردم پر كنى قادرى كه بمن دوزخ و طبقات آن پر كنى و ايشان را
بهشت فرستى (كشف المحجوب ص 237- 236).
و خداى متعال بهترين بذل را بذل محبوب قرار داده و فرمايد «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» و چون روح كسى مبذول باشد مال و منال و خرقه و لقمه را چه خطر باشد؟
بالاترين ايثار آنست كه ايثار كند و لو بدان حاجت داشته باشد.
و آن بر دو گونه است يكى ايثار در صحبت و ديگرى ايثار در محبت، ايثار
در محبت ايثار حضرت امير است در شب هجرت كه ايثار نفس بود (مصباح الانس ص 41) و
ايثار، ايثار آن بود كه كسى ديگر را بر خويشتن ايثار كند نه براى آنكه فضل ايثار
برد بلكه براى آنكه فضل ايثار از آن ايثار شده باشد و خود را از همه خلق كمتر
بداند «و ايثار الايثار ان يؤثر على نفسه غيره بالايثار ليكون فضل الايثار لغيره»
(شرح تعرف ج 3 ص 99)
ايجاب
- (اصطلاح منطقى و فقهى) مقابل سلب و مقابل قبول و طرف آنست در عقود
و معاملات (از دستور ج 1 ص 223). قضيه موجبه در برابر سالبه است رجوع به قضيه
موجبه شود. در فقه از اركان اساسى عقوق، ايجاب و قبول است در كليات حقوقى آمده
است:
ايجاب مصدر اوجب است و وجوب
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 356