responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 466

همه ماهيچه‌هاى بازكننده انگشتان دست و همچنين ماهيچه‌هاى حركت دهنده انگشتان به سوى پايين‌ [1] روى استخوان ساعد [2] قرار داده شده‌اند.

(ماهيچه‌هاى بازكننده)

از ماهيچه‌هاى بازكننده، ماهيچه‌اى است كه در وسط پشت ساعد [3] قرار دارد و از بخش مرتفع از سر تحتانى بازو رويش مى‌يابد و به سوى انگشتان چهارگانه وترهايى را مى‌فرستد، تا آنها را باز نمايد.

(علاوه بر آن) ماهيچه‌هاى حركت دهنده به سوى پايين سه ماهيچه مى‌باشند كه در كنار اين ماهيچه (بازكننده) يكى به ديگرى متصل مى‌باشد، يك ماهيچه از بخش ميانى سر خارجى بازو، بين دو زايده رويش مى‌يابد و دو وتر را به سوى انگشت كوچك و انگشترى مى‌فرستد و يك ماهيچه ديگر كه از جمله ماهيچه‌هاى مضاعف (دو لايه) مى‌باشد. اين دو ماهيچه از اين سه ماهيچه محسوب مى‌گردند. رويشگاه آن دو از پايين دو زايده بازويى به سوى داخل بدن و از كناره زند زيرين مى‌باشد و دو وتر را به سوى انگشت ميانى و اشاره مى‌فرستد و دومين آن دو كه در واقع ماهيچه سوم مى‌باشد از بالاى زند فوقانى رويش مى‌يابد و به سوى انگشت شست، وترى را ارسال مى‌نمايد و نزد اين ماهيچه، ماهيچه ديگرى است كه آن يكى از دو ماهيچه ياد شده در بحث ماهيچه‌هاى حركت دهنده مچ مى‌باشد. رويشگاه آن از جايگاه ميانى از زند زيرين مى‌باشد و (هنگام انقباض) وتر آن انگشت شست را از انگشت اشاره دور مى‌گرداند.

(ماهيچه‌هاى خم كننده)

برخى از ماهيچه‌هاى خم كننده انگشتان روى استخوان ساعد و برخى ديگر در باطن استخوان كف قرار دارد. ماهيچه‌هاى روى ساعد را سه ماهيچه تشكيل مى‌دهند كه يكى‌


[1] مقصود از پايين، حركت انگشتان به سوى انگشت كوچك مى‌باشد.

[2] زيرا چنانچه گفته شد، پشت كف دست، گنجايش گوشت و ماهيچه زيادى را ندارد.

[3] در وسط ساعد قرار داده شد تا وترها را به صورت يك نواخت بين چهار انگشت توزيع نمايد.

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 466
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست