responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 447

يك زوج ماهيچه (سوم)، رشته‌هاى (رباطى) آن از بال مهره اول، به سوى زايده خارى مهره دوم فرستاده مى‌شود، و فايده اين زوج ماهيچه به دليل مايل بودن هر فرد آن، ثابت نگه داشتن ميل سر به حالت طبيعى (و جلوگيرى از افتادن سر به دو جانب) هنگام برگشتن سر به عقب مى‌باشد.

از آن ماهيچه‌ها، زوج چهارم است كه از بالاى مفصل شروع و از زير زوج سوم به صورت مايل به سمت خارج عبور مى‌نمايد و ملازم بال مهره اول مى‌باشد [1]، در نتيجه دو زوج نخست (با انقباض خود) سر را به سوى عقب بدون تمايل (به چپ و راست) يا با تمايل بسيار اندك، بر مى‌گردانند و زوج سوم كجى تمايل سر را نگه مى‌دارد و زوج چهارم سر را با اريب دادن آشكار به سوى عقب بر مى‌گرداند.

هرگاه هر يك از زوج سوم و چهارم به تنهايى مايل شود، سر را به همان جهت سوق مى‌دهد و هرگاه هر دو زوج با هم دچار انقباض گردنند سر به سوى عقب بدون تمايل حركت مى‌نمايد.

(ماهيچه برگرداننده سر و گردن به سوى عقب)

ماهيچه‌هايى كه سر و گردن را به سمت عقب بر مى‌گردانند، عبارتند از: سه زوج فرو رفته‌ [2]، و يك زوج پوشنده‌ [3] كه هر فرد از آن به شكل مثلث است كه قاعده آن استخوان مؤخر سر و دو ضلع آن به سوى گردن فرود مى‌آيد و اما سه زوج ماهيچه مفروش زير آن (زوج پوشنده) بدين گونه مى‌باشند: يك زوج بر دو جانب مهره‌هاى گردن سرازير مى‌باشد، يك زوج به سوى بال‌ها بسيار متمايل مى‌باشد، يك زوج بين دو جانب مهره‌ها و انتهاى بال‌ها قرار دارد.


[1] يعنى رشته‌هاى رباطى آن از بال مهره اول گردن تجاوز نمى‌كند.

[2] زيرا كناره مهره اول گردنى به لحاظ كوچكى جرم آن فروگاه و گودى زيادى دارد كه اين زوج ماهيچه در آن فرو رفته است.

[3] سه زوج ماهيچه ياد شده زير يك زوج ماهيچه پوشيده گرديده‌اند.

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست