نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 97
بحكم [1]
وى بود و ليكن گفتند [2]
درست كنيم كه علّت آن كه [3]: خانه محدث است، [4] آنست كه وى جسم است با شكل- و صورت، پس هر چه ورا [5] اين صفت بود- كه [6] با شكل- و صورت بود، وى نيز [7] محدث بود و، اين درستى [8] بدو گونه جستند:
يكى بطريق پيشترين بود، كه آن را عكس- و طرد، خوانند. چنان كه گوئى
مثلا كه [9] هر چه با شكل و صورت [10] ديديم محدث ديديم، و هر چه [11] بىشكل- و صورت ديديم، [12] محدث نبود.
و اين طريق سست است. زيرا كه شايد بودن كه
[13] چيزى هست
[2] - گفتند كه- كب،- كه ايشان حكمى در چيزى يافتند، چنانكه محدث
بودن در خانه، خانه را اصل خواندند، و محدث بودن را حكم گفتند، پس در آسمان نظر
كردند و او را شبيه خانه يافتند، در آنكه او را جسمى ديدند با شكل و صورت؛ پس
آسمان را محدث خواندند، و گفتند آسمان محدث است، زيرا كه شبيه خانه است، و چون
دانستند كه نه هر چه شبيه چيزى است حكم وى بپذيرد و گفتند- ن.