نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 62
پيدا كردن قياس اقترانى
قياس [1]
اقترانى آن بود كه [2]
دو قضيّه را گرد آورند [3]، و هر دو را اندر يك پاره
[4] انبازى بود، و بديگر پاره
[5] جدائى، پس از ايشان واجب آيد
[6] قضيّه ديگر- كه از آن دو پاره بود- كه اندر ايشان انبازى نبود.
مثال اين آن [7] كه گفتيم- كه [8]: هرگاه كه تسليم كرده آيد، كه
[9]- هر جسمى مصوّرست، و هر مصوّرى
[10] محدث است [11].
از اينجا لازم آيد- كه هر جسمى محدث است. پس اينجا دو قضيّه است.