responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 62

پيدا كردن قياس اقترانى‌

قياس‌ [1] اقترانى آن بود كه‌ [2] دو قضيّه را گرد آورند [3]، و هر دو را اندر يك پاره‌ [4] انبازى بود، و بديگر پاره‌ [5] جدائى، پس از ايشان واجب آيد [6] قضيّه ديگر- كه از آن دو پاره بود- كه اندر ايشان انبازى نبود.

مثال اين آن‌ [7] كه گفتيم- كه‌ [8]: هرگاه كه تسليم كرده آيد، كه‌ [9]- هر جسمى مصوّرست، و هر مصوّرى‌ [10] محدث است‌ [11].

از اينجا لازم آيد- كه هر جسمى محدث است. پس اينجا دو قضيّه است.

يكى آن كه هر جسمى مصوّرست.


[1] - اما قياس- د.

[2] - كه آن- كب.

[3] - بى: را- د،- را گردآوردن و- ه،- را كه گرد آورد- كب.

[4] - بى: اندر الخ- ه،- در يك جزو- ن.

[5] - بى: پاره- د- س،- جزو- ن.

[6] - آمد- د،- باشد پس ازين واجب آيد- ن.

[7] - بى: آن- د.

[8] - بى: كه- كب.

[9] - بى: كه- آ،- كه از آن دو جزء مركب باشد كه در ايشان انبازى نبود مثال او آنست كه گفتيم كه هر كه تسليم كرد كه- ن.

[10] - مصور- د.

[11] - است پس- ه،- است و- ن.

نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 62
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست