responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 5

باز نمودن غرض اندر [1] علم منطق و فايده اندر وى‌ [2]

دانستن‌ [3] دو گونه است.

يكى- اندر [4] رسيدن كه بتازى‌ [5] تصور خوانند، چنان كه- اگر [6] كسى گويد: مردم، يا پرى، يا فرشته، و هر چه بدين ماند [7] تو فهم كنى؛ و تصور كنى- و اندريابى.

و [8] دوّم- گرويدن چنان كه: بگروى‌ [9]- كه پرى هست، و مردم زير فرمانست، و هر چه بدين ماند؛ و اين را [10] بتازى تصديق گويند [11].

و اين هر دو دو گونه‌اند [12]:


[1] - عرض الخ- ق،- غرض در- كب- د،- غرض از- ل- ن.

[2] - بى: و فايده اندر وى- آ.

[3] - دانش- ه- ط- آ،- دانستن بر- كب.

[4] - در- ن.

[5] - بتازى آن را- د،- و بتازى آن را- ن.

[6] - بى: اگر- ن.

[7] - آنچه باين ماند پس- ن.

[8] - بى: و- كب،- اندر يابى كه بدين چه مى‌خواهد و- خ ه- د،- دريابى كه بدين لفظها چه ميخواهد- ن.

[9] - بگوئى- د.

[10] - ماند او را- د- كب،- الفاظ ماند و اين را- ن.

[11] - خوانند- در جميع نسخ جز «ق» و «ل».

[12] - و اين دو گونه است- د،- و هر يك از دريافتن و گرويدن را كه دو گونه است- ن.

نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 5
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست