نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 147
بىواسطهاند عامّتر؛ نه [1] چون جنبش بخواست [2]، كه مردم را از قبل [3] جانورى است، و جانورى از مردمى
[4] عامّتر است.
و [5] اما محمولات مقدماتى- كه [6] اصل نخستين نبود، كه يك بار [7] نتيجه بوده باشند. و اكنون مقدّمه
شوند، شايد [8] كه نه اوّلى بود
[9]. و ليكن بايد كه ذاتى بوند [10] و ضرورى. اگر [11] مسأله ضرورى خواهد بودن.
كه هر گاه كه مقدّمات ضرورى نبوند شايد كه حكم ايشان بگردد، و چون
حكم ايشان بگردد [12] آنگاه واجب نبود بر خود كه نتيجه [13] ايشان بگردد
[14]