responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 146

شايد كردن.

و اينجا بسيار مردم گويند كه: دايره بحقيقت نيست‌ [1] البتّه و نشايد بودن‌ [2] كه دايره موجود بود چنان كه مهندسان‌ [3] گويند كه مركزيش‌ [4] باشد- كه همه خطهاء راست‌ [5] از وى بكناره برابر بوند [6]. پس اين‌ [7] اقسام اصلهاء علم برهانى‌اند.

و محمولات مقدمات اصلهاء پيشين اولين بايند [8].

و اولى- آن بود- كه ميان وى- و ميان موضوع، واسطه نبود عامّتر [9].

چنان كه جانورى و خندناكى- مردم را، كه هر يكى- ورا [10]


[1] - نيست و- د،- آن اصل باشد و درين وقت مسامحه كند، و مثال اين هر دو آن اصطلاحاتست [كذا] كه در كتاب اقليدس او را باين نام خواند- كه چاره نيست از اتفاق كردن، و اينجا بسيار مردم گويند: دائره بحقيقت نيست همچنانكه گويند بايد، كه مسلم دارند- كه بر هر نقطه كه خواهيم دائره بهر بعد كه خواهيم رسم توانيم كرد- ن.

[2] - بى: بودن- ن.

[3] - هندسه- م- ك.

[4] - مركز يس- د- ط،- مركز آن- ن.

[5] - بى: راست- كب،- خطهاى راست- ط- د.

[6] - بود- ن.

[7] - بى: اين- ط- د.

[8] - و محمولات پيشين و اصلهاء اولين بايند و- م- ك،- و محمولات مقدمات پيشين اصلهاء اولين باشند و- ل مثل متن و بجاى «بايند» «مانند»- ط،- و بجاى «اولين» «اولى»- د،- و در «ق» پس از «بايند» علاوه دارد: «پيشين اصلهاء اولين بايند».

[9] - عامتر چون- ن.

[10] - بى: ورا- ه،- وراى- د،- درانى- ل،- كه اين محمول او را- ن.

نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست