responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 143

اندر حدّ ايشان گرفته نشود. و نه ايشان اندر حدّ موضوعات مسائل‌ [1] علم هندسه گرفته شوند [2]؛ بلكه اندرين حال يا [3] خداوند جدل سخن گويد، يا [4] خداوند [5] علمى- كه نيكويى- و ضدى‌ [6] ذاتى موضوع وى بود.

پس محمولات مسائل علمهاء برهانى ذاتىّ بوند و نه هر ذاتى كه اين ذاتى دوم زيرا كه ذاتى پيشين خود معلوم بود كه وى خود موضوع را معلوم كند.

پس چون شايد معلوم را طلب كردن بحجت‌ [7]- و برهان؟

اقسام مبادى برهان‌ [8] و آنچه اندر [9] ايشان محمول بود

مبادى‌ [10] و اصول اوّلين‌ [11] اندر علم برهانى چهاراند [12].


[1] - بى: مسائل- ل.

[2] - خط است كه در موضوع علم هندسه گفته شود- ن.

[3] - بى: يا- ن،- با- م- ك- د- ه- ط.

[4] - تا- خداوند- ط،- و خداوند- ن،- يا خداوندى- ه.

[5] - تا- خداوند- ط،- و خداوند- ن،- يا خداوندى- ه.

[6] - بى و ضدى د- ه،- و ضد- د،- و ضدى و- ل.

[7] - بى: و- ه- د،- علمى برهانى ذاتى- بود و نه هر ذاتى بلكه ذاتى دوّم از براى [آنكه‌] ذاتى اولى خود معلوم بود موضوع را، پس چون شايد معلوم را طلب كردن بحجت و- ن.

[8] - برهانى- ه.

[9] - در- ن.

[10] - و اصولى- د.

[11] - اولى اندر- م- ك- ل،- اولى اندرين- ه،- اولى در- ن.

[12] - آيد- د.

نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 143
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست