نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 143
اندر حدّ ايشان گرفته نشود. و نه ايشان اندر حدّ موضوعات مسائل [1] علم هندسه گرفته شوند [2]؛ بلكه اندرين حال يا [3] خداوند جدل سخن گويد، يا [4] خداوند
[5] علمى- كه نيكويى- و ضدى [6] ذاتى موضوع وى بود.
پس محمولات مسائل علمهاء برهانى ذاتىّ بوند و نه هر ذاتى كه اين ذاتى
دوم زيرا كه ذاتى پيشين خود معلوم بود كه وى خود موضوع را معلوم كند.
[7] - بى: و- ه- د،- علمى برهانى ذاتى- بود و نه هر ذاتى بلكه ذاتى
دوّم از براى [آنكه] ذاتى اولى خود معلوم بود موضوع را، پس چون شايد معلوم را طلب
كردن بحجت و- ن.