را بآن مبادى نخست ببايد [1] گرويدن- تا آنگاه آن علم را بداند.
و بروى ديگر [2] گوئيم كه: هر علمى را [3] موضوع است، و مسائل است [4]، و مبادى است. مبادى [5] و موضوع گفتيم كه چه بود.
اقسام مسائل علمهاء برهانى
مسائل علم [6] برهانى يا [7] موضوعات ايشان از جمله موضوع آن علم بود، يا از جمله [8] آثار ذاتى كه گفتيم.
اگر از جمله موضوع علم بود:
يا نفس موضوع بود [9].
چنان كه اندر هندسه [10] گويند كه [11] هر مقدارى- مشارك ديگر
[1] - بى: را- كب،- را نخست بآن مبادى بايد- ن.
[2] - بدانند الخ- د،- بدانند و بوجهى ديگر- ن،- بداند و بروئى ديگر- ق.
[3] - بى: را- كب.
[4] - بى: است- ن،- مسائليست- ك.
[5] - بى: مبادى- ل،- ق- آ- بى: است مبادى- م- ك- كب،- است و مبادى- د- ن.
[6] - علمهاء- كب- خ م.
[7] - با- د.
[8] - بى: «يا از جمله آثار» تا «موضوع علم بود»- كب.
[9] - بى: يا نفس موضوع بود- ن،- يا نفس موضوع بود يا نفس- د.
[10] - در هندسه- ن،- اندر هند- ل.
[11] - بى: كه- كب- د.