نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 108
و يا مقدماتى بوند، كه هم چنين ايشان را گرفته باشند [1]، بر آن حكم كه ايشان خود [2] درستاند و هرگاه كه مقدّمات قياس،
چنان باشند [3] كه اندر قسم پيشين گفتيم، هرآينه
ايشان را مقدّماتى [4]
ديگر درست كرده باشند، و اين را آخر بود، و بمقدّماتى رسد
[5]، كه ايشان را بديگر مقدّمات درست نكنند. و
[6] ايشان بحقيقت اصل بوند.
اگر نيك بوند، و [7] حق، و درست،- قياسها- كه- بر ايشان بنا كرده باشند؛ درست و حقّ
بوند.
و اگر باطل بوند، آنچه بر ايشان بنا كرده باشند باطل باشد [8].
پس چون اقسام اين مقدّمات پيشين بدانيم، اقسام اصلهاء [9] قياسها، و مادّتهاء قياسها- بدانيم،
تا برهانى كدامست؟ و جدلى كدامست؟ و مغالطى