نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 432
علت، و صوت معلول است، و مجموع آنها- و نه هيچ كدام به تنهايى عبارت
است از حدّ تام:
زيرا هرچند خاموش شدن آتش علت فاعلى صوت است، و صوت معلول آن است، با
اينحال صوت بر سبيل علت صورى، علت رعد است. مجموع حدّ، علت صورى محدود است؛ هرچند
بعضى از اجزاء آن علت بعضى از اجزاء ديگر است. پس هرگاه مجموع حدّ علت صورى محدود
باشد پس هر جزء آن ناچار علت است. بنابراين صرفا در جايى مفيد حدّ است كه به نحوى
كه گفتيم جزئى از آن علت، و جزئى ديگر معلول باشد.
الفصل الرابع فى مشاركة أجزاء الحد و أجزاء بعض البراهين، و كيفية
الحال فى توسيط الحدود و توسيط أصناف العلل (707) و مما ينفعنا فى المقاصد التى
إياها نغزوا، أن نعرّف ما الحد التام و ما الحد الناقص و ما الحد الناقص الذى هو
مبدأ برهان، و ما الحد الناقص الذى هو نتيجة برهان، و من جميع ذلك ما الذى هو حد
حقيقى بحسب الذات، و ما الذى هو حد مجازى بحسب الاسم. و جميع هذه ينحصر فى أربعة
أقسام.
فصل چهارم در مشاركت اجزاء حدّ و اجزاء بعضى براهين، و كيفيّت حدّ
اوسط قرار گرفتن حدود و حدّ اوسط قرار گرفتن انواع علل
617
(707) از جمله چيزهايى كه براى ما در راه چيزهايى كه آنها را طلب
مىكنيم 618 سودمند است شناختن اين است كه حدّ تام
چيست و حدّ ناقص چيست و حدّ ناقصى كه مبدأ برهان است چيست، و حدّ ناقصى كه نتيجهى
برهان است چيست، و از جميع اين امور حدّ حقيقى بهحسب ذات چيست، و حدّ مجازى
بهحسب اسم چيست. و تمام اين امور در چهار قسم منحصر است.
619
نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 432