نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 343
از آنها به ديگرى محال است. و اگر محمولات در حقيقت بىنهايت باشند
نه حدّ و نه برهان وجود نخواهند داشت. و چيزى از اين مطالب براى كسى كه وجود برهان
و حدّ را انكار مىكند الزامآور نيست، مگر به طريق ديگرى وجود حدّ و برهان بر او
ثابت شود كه اين كار البته كار شخص منطقى نيست، بلكه وجود حدّ و برهان براى شخص
منطقى اصل موضوع است. و اين كه ما در اين فصل به تحليل اعتماد كرديم، زيرا تحليل
ايجاب مىكند كه محمولات شىء نامتناهى نباشد. و از تمام اين مطالب اين نتيجه كه
تزايد در براهين به بىنهايت سير نمىكند بدست نمىآيد بلكه فقط در امر تحليل اين
نتيجه بدست مىآيد. و امّا اينكه تزايد براهين چگونه به بىنهايت سير مىكند،
بعدا توضيح داده خواهد شد.
الفصل السابع فى أن البرهان الكلى و الموجب و المستقيم كلّ أفضل من
مقابله (541) قيل فى التعليم الاوّل: انه لما كانت البراهين منها كلية و منها
جزئية، و منها موجبة و منها سالبة، و منها مستقيمة و منها بالخلف، فيجب أن يبحث هل
البرهان الكلى أفضل أم الجزئى، و هل الموجب افضل أم السّالب، و هل المستقيم أفضل
أم الخلف؟
فصل هفتم در اينكه هريك از برهانهاى كلّى و موجبه و مستقيم از
برهان مقابل خود افضلاند. 457
(541) در تعليم اول گفته شده است
458 از آنجا كه بعضى از برهانها كلى و بعضى ديگر جزئىاند؛ و بعضى از
آنها موجبه و بعضى ديگر سالبهاند، و بعضى از آنها مستقيم و بعضى ديگر به صورت
خلفاند، پس بايد اين مطلب مورد بحث واقع شود كه آيا برهان كلى افضل است يا برهان
جزئى، و آيا برهان موجب افضل است يا برهان سالب، و آيا برهان مستقيم افضل است يا
برهان خلف؟
نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 343