responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبيعيات دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 108

نبودندى‌ [1]. پس خاصيّت مردم تصوّر و تصديق كلّياتست. و استنباط كردن مجهولات- از علوم- و صناعات، و اين همه‌ [2] قوّت يك نفس است.

مرتبتهاى‌ [3] عقلى‌

بايد كه دانسته آيد كه: [4] نخستين مرتبت اندر يافت‌ [5] نظرى مرجان مردم را پذيراى اين معقولاتست كه گفته آمد [6]، و باوّل ساده بود، و هيچ صورت‌ [7] معقول اندر وى نبود، و ليكن بپذيراى‌ [8] بود. و اين را عقل هيولانى‌ [9] خوانند، و [10] عقل بقوّت خوانند.

و از آن سپس‌ [11] دو گونه معقولات اندر وى آيد:

يكى: اوّليّات حقيقى، كه اندر [12] گوهر وى است- پذيرفتن وى،


[1] بودندى- آ- ه.

[2] اين هم- كب- د.

[3] مرتبهاى- آ،- مرتبهاء- ل.

[4] كه دانست اندكى- آ- ه.

[5] بى: يافت- ط،- مرتبت اندر يافتن- كب،- مرتبه اندر يافت- م- ك.

[6] گفته‌اند- ه،- گفته آيد- د.

[7] صورتى- د.

[8] پذيراى- د- آ- ط،- بپذيرائى- كب.

[9] هيولائى- آ- ه.

[10] و اين- د.

[11] پس- ه.

[12] اندر وى- د.

نام کتاب : طبيعيات دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست