نام کتاب : رساله نفس نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 25
و چون اوّليات دريابد، آن را عقل «ملكه»
[1] خوانند. و اوّليات «چون قول قائل است كه كلّ بزرگتر از جزوست و هيچ
واسطه «نبود» [2] ميان سلب و ايجاب (و ماننده اين) [3]. «سيّم»
[4] چون «معقولات همه» [5] دريابد و «ملكه كند» [6]، اندر «اين» [7] وقت كه مطالعه «آن معقولات بكند و آن را»
[8] عقل «بفعل خوانند». [9] و [چهارم] [10] اندر آن وقت كه مطالعه كند و مشاهده معقولات باشد [و] [11] آن را عقل
[1] - ف: چون قول قائل است كه كل غير از جزو بود- ل د م ح: چنان كه
كل بزرگتر از جزوست.
[8] - ل د م: اين معقولات كند آن را- ح: اين معقولات كند او را- س
ا: بكند معقولات او را- ف: معقولات نكند آن را- ظاهرا نسخه ف «نكند» صحيح است و
چنين است در كتاب معاد: «و هذا ان يكون حصل فيها ايضا الصورة المعقولة الاوّليه
الّا انه ليس يطالعها و يرجع اليها بالفعل بل كانها عنده مخزونة فمتى شاء طالع تلك
الصورة بالفعل فعقلها و عقل انها عقلها و يسمى عقلا بالفعل لانه عقل يعقل متى شاء
بلا تكلف اكتساب». رجوع شود بصفحه 271 كتاب نجاة.