نام کتاب : الهيات دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 3
و سوّم [1]
علم خود است كه مردم بنفس خويش چگونه بايد كه بود.
پس چون حال مردم يا بتنهايى
[2] خويش بود [3] يا بانبازى [1]، و انبازى يا بهم خانگان بود يا بهمشهريان [4]، لاجرم علم عملى سه گونه بود: يكى علم
تدبير شهر، ديگر علم تدبير خانه، و سوّم
[5] علم تدبير خود.
امّا علم نظرى سه گونه است:
يكى را علم برين [2] خوانند، و علم پيشين [3]، و علم آنچه سپس طبيعت
[4] است خوانند، و يكى را علم ميانگين [5]
[6] و علم فرهنگ و رياضت خوانند، و علم تعليمى خوانند، و يكى را علم
طبيعى و علم زيرين [6] خوانند. و سهاى اين علمها از قبل آنست كه چيزها از سه قسم [7] بيرون نهاند
[8]:
يا هستى ايشان هيچ گونه باين مايه محسوسات و بآميزش [7] و جنبش [8] [9]
[8] حركت: «باز هوا برتر از اين دو گوهر ايستاده است كه جوهرى است
نرم و شكلپذير بهمه شكلى كه اندر او آيد ... تا هر چه بجنبد اندرين جوهر نرم از
نباتى و حيوان. از جنبش باز نماند.» (زاد المسافرين. ناصر خسرو. ص 120).