responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : النجاة نویسنده : ابن سينا    جلد : 0  صفحه : 1
=

ديباچه‌

بنام خداوند جان و خرد

كزين برتر انديشه بر نگذرد

در كتاب نجات كه اينك مى‌بينيم گزيده مانندى از شفاى ابن سينا فيلسوف بزرگ ايران گنجانده شده كه آن هم خود گزيده‌ايست از يك دوره فلسفه نظرى: منطق، طبيعى، رياضى، الهى، كه از ارسطوطاليس و دانشمندان ديگر يونان بما رسيده است.

شايسته است كه درباره اينها اندكى گفتگو شود.

ارسطوطاليس فيلسوف يونانى در سال 384 پيش از مسيح از مادر بزاد هنگامى كه ديوترفس‌Dioterphes( 483 -383 ) فرمانروا (آرخون) بوده است، در سال نخستين المپياد نود و نهم و به نوشته شهرستانى در الملل و النحل (ص 196 چاپ سنگى) در نخستين سال پادشاهى اردشير دوم پسر داراى دوم (404- 360).

او در سال 322 در شصت و دو يا سه سالگى هنگامى كه فيلوكلس‌Philocles( 123 -223 ) آرخون بوده در سومين سال المپياد صد و چهاردهم در گذشته است (دستگاه ارسطو از هاملين‌Hamelin ص 3- زندگى ارسطو از كروست‌Chroust ص 73- تاريخ الفلاسفة به عربى ترجمه از فرانسه ص 101).

آموزشگاهى كه ارسطو در 334 در بازگشت به آتن باز كرده بود ورزشگاه يا گردشگاهى بود بنام «لوكئيون»Lukeion كه مانند باغ اپيكورس و رواق يا سايبان زنون در برابر آكادموس افلاطون بنياد گذارده شده و او در هنگام تدريس راه مى‌رفته است تا هنگام روغن مالى در رسد (ديوگنس لائرسيوس‌2 V ( از اين روى بدان نام پريپاتوس‌Pripatos داده‌اند. اين آموزشگاه پس از ارسطو از 322 تا 133، پيش از مسيح باز بوده است. (ژ. مورو 259- آلبرريوو 317) ديوگنس لائرسيوس در آغاز سرگذشت ارسطو (5: 2) هم اين نكته را آورده و از «پريپاتتيكوس» يا مشاء (رهرو) ياد كرده است.

ابن مقفع در منطق (ص 33) از ياران افلاطون و ارسطو نام برده و ابن بهريز

نام کتاب : النجاة نویسنده : ابن سينا    جلد : 0  صفحه : 1
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست