نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 370
دسته از لحاظ عقل عملى نقصانى نداشته باشند، ولى عقل نظرى آنها نقصان
دارد و به بسيارى از معقولها، جاهلند. البته جهل آنها جهل بسيط [1] است و در معاد به آنها ضرر نمىزند.
اينان به لحاظ علمى ناقصند و عالم ربّانى نيستند؛ ولى «همج رعاع» [2] هم نيستند و دنبال هر صدايى به راه
نمىافتند و همچون پشهها به هر سو باد بوزد، به حركت در نمىآيند؛ بلكه متعلّمان
و دانشآموزانى بر سبيل نجاتند كه ره توشه عقل نظرى و سرمايه علمى آنها به حدّى
نيست كه در عالم آخرت، صدرنشين محفل نور و از ساكنان كاخهاى سرور و از مقرّبان
بارگاه قدس و وارثان جنّات نعيمند. اينان به تعبير قرآن از «أصحاب اليمين» [3] اند و از سلامت نفس و حظّ اخروى بهره
مىبرند. ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ[4].
دسته سوم آنانند كه به لحاظ عقلى و اخلاقى بيمارند و چنان در جهل
مركّب و رذايل اخلاقى غوطهورند كه هيچگونه اميدى به نجات و رستگارى اخروى آنها
نيست. اينان خود را از فيض رحمت الهى محروم كرده و در معرض عذاب هولناك آخرتند.
از اين سه گروه، گروه اوّل و سوم در اقليت و گروه دوم در اكثريت است
و اگر گروه اوّل و دوم را به يكديگر بيفزاييم، به يك اكثريت قاطعى مىرسيم كه
گروه سوم در برابر آنها هيچ و پوچند. بنابراين، اكثريت قاطع انسانها يا از اوّل،
اهل نجاتند يا اينكه در مراحل بعد، دير يا زود، به نجات و رستگارى نايل مىشوند.
تنها افراد بسيار كمى
[1] . جهل بسيط، امر عدمى و به معناى عدم علم است. برخلاف جهل
مركّب كه امر وجودى و ضدّ علم و يقين است.