نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 36
ترجمه
تنبيه
تأمّل كن كه چگونه هستى از مرتبه شريفترين آغاز شد [1] و به سوى شريفتر [2] آمد، تا به هيولا پايان يافت. [3] سپس از پستترين موجودها [4] (يعنى هيولا) به سوى پستتر بازگشت،
تا به شريفتر و شريفترين رسيد، تا به نفس ناطقه و عقل مستفاد، منتهى شد؟ [5]
و چون نفس ناطقه، كه به گونهاى موضوع صورتهاى معقول است، منطبع در
جسمى كه به آن قيام كند، نيست [6]، بلكه جسم آلت و ابزار آن است
[7]، پس تبدّل جسم، از اينكه آلت نفس و حافظ وابستگى باشد، به جوهر نفس
ضرر نمىزند [8]، بلكه نفس به لحاظ اينكه وجود خود را
از جواهر جاودان عقلى، استفاده مىكند، باقى است.
[9]
شرح و تفسير
در اين فصل، دو مطلب مهم، بيان مىشود:
[1] . عقل اوّل نسبت به عقلهاى ديگر، شريفترين است.
[2] . پس از عقلها، نفسها قرار دارند كه شريفتر از صورتها و
صورتها شريفتر از هيولايند.
[5] . نفس ناطقه در قوس صعود، شريفترين است و خود، مراتبى دارد.
ما براى بيان مراتب، از پسوند «تر» و «ترين» كه اوّلى علامت صفت تفصيل و دومى
علامت صفت عالى است، استفاده كردهايم.