نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 281
الف) صفتهاى ثبوتى و سلبى
صفتهاى ثبوتى، صفتهايىاند كه بر كرامت، جمال و كمال ذات دلالت
دارند و صفتهاى سلبى به معناى از بين بردن نقصها و عدمهاست.
قسم اوّل را ايجابى ثبوتى يا صفتهاى جمال و قسم دوم را سلبى تقديسى
يا صفتهاى جلال مىنامند. در مورد خداوند متعال، تمام صفتهاى سلبى به سلب نقص يا
سلب امكان باز مىكردند و از آنجاكه نفى در نفى، اثبات است، بازگشت سلب نقص به
اثبات كمال و بازگشت سلب امكان، به اثبات وجوب است و چون وجوب و كمال، عين ذات واجب
الوجود است، هيچگونه تركيب و تكثّرى در ذات بىمانند او لازم نمىآيد. [1]
ب) تقسيم ديگر براى صفتهاى ثبوتى
صفتهاى ثبوتى يا محسوس است يا معقول. هركدام آنها يا عين موصوف يا
زايد بر موصوف است.
صفتهاى محسوسى كه عين موصوفند؛ مانند اتّصال
[2] براى جسم و صفتهاى محسوسى كه زايد بر موصوفند؛ مانند سياهى براى
جسم. صفتهاى معقولى كه عين موصوفند؛ مانند علم ذاتى براى خداوند [3] و صفتهاى معقولى كه زايد بر موصوفند؛
مانند علم براى انسان. [4]
بديهى است كه صفتهاى محسوس بر خداوند، ممتنع و صفتهاى معقول بر
[1] . ر. ك: الحكمة المتعالية فى الاسفار الاربعة العقليه، ج 6، ص
118.
[2] . منظور، صورت جسم است، نه اتّصال كمّى كه بر جسم عارض است.