نام کتاب : معراجنامه نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 3
(فصل) (در پيدا كردن حال نبوّت و رسالت)
بدان كه حق تعالى آدمى را از دو چيز مختلف آفريد كه يكى را تن گويند
و يكى را جان و هر يكى را از عالمى ديگر آورد چنانكه تن را از اجتماع اخلاط و
تركيب اركان فراهم آورد و جان را از تاثير عقل فعال بدو پيوند داد و تن را بياراست
باعضا چون دست و پا و سر و روى و شكل و حواس و ديگر عضوها و هر يكى را چون دل و
جگر و دماغ سازگارى كرد چنانكه دست گرفتن را و پاى رفتن را بنوعى كه اين كار وى
نكند و وى كار اين نكند و تن مركب آمد و جان سوار پس مركب جان به تن است و رونق تن
بجان و چون تن آفريده شد سه عضو شريف را از وى برگزيد و در هر يكى روحى بنهاد
چنانكه حيوانى در دل و طبيعى در جگر و نفسانى در دماغ و هر يكى را از اين بقوتهاى
مختصى بياراست حيوانى را بشهوت و غضب و حس و خيال و وهم و طبيعى را بقوت دفع و هضم
و جذب و امساك و نفسانى را بقوت تفكر و تذكر و تميز و حفظ و ديگر چيزها آن دو روح
تبع آمدند و اصل اين روح نفسانى آمد كه هر دو چاكران ويند و او كاملتر و شريفتر
است زيرا كه حيوانى و طبيعى در شرف زوال و در بند فنايند اما نفسانى فنا نپذيرد و
پس از فناى تن هميشه
نام کتاب : معراجنامه نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 3