نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 967
اين سؤال پيش مىآيد كه چرا خليل در علم نحو، تأليفى ندارد همانطور
كه در لغت و عروض دارد، سيوطى مىگويد 28: «خليلنپسنديد كه به تأليفى دست يازد كه
ديگران پيش ازو شروع كرده بودند» 29.
خليل نظريات خود را در نحو به شاگردش سيبويه آموخت، وى هم تأليفى
بنام «الكتاب» فراهم آورد كه پيش از او سابقه
نداشته است.
خليل بن احمد به دقائق و رموز زبان عرب آگاه بوده است زيرا سيبويه
بارها از خليل عبارت «انهذه العبارة او هذه الظاهره تكرهها
العرب» را نقل مىكند كه حاكى از تسلط او بر رموز زبان عرب است كه عبارتى را
نادرست و تلفظى را غلط مىدانسته است.
خليل بن احمد، در نحو عربى، بناى كار خود را بر سماع و تعليل گذاشت.
سماع يعنى آنچه از قراء در قراءت قرآن مىشنيد؛ زيرا خليل مىگفت:
قرآن كريم به لغت قريش بر پيامبر نازل شد و قريش هم بقول ابو نصر فارابى 30 «كانتاجود العرب انتقاءا للافصح من
الالفاظ و اسهلها على اللسان عند النطق».
در اينجا بايد افزود و گفت كه خليل در سماع، علاوه بر آنچه از قرّاء
شنيده بود، به سخنان عرب باديه نيز كه به فصاحت آنان اعتماد داشت، استدلال مىكرد
و به گفته آنان، در تدوين قواعد توجه داشت.
سرانجام در همين قرن دوم هجرى، ابو بشر عمرو بن عثمان بن قنبر، ملقّب
به سيبويه كه به قول ابن خلكان 31 «اعلمالمتقدمين و المتأخرين بالنحو»
است، ظهور كرد.
سيبويه كه به لقب 32شهرت دارد و نه به كنيه و اسم، پس
از فوت استادش خليل، «الكتاب» را تصنيف كرد؛ زيرا هرجا در «الكتاب» از استاد اسم مىبرد، پس از اسم او جمله دعائى «رحمهاللّه» را مىآورد.
«الكتاب» در دنياى ادب آن روزگار، مشهور شد
و هركس مىخواست از قواعد صرف و نحو عربى آگاهى يابد، كافى بود كه از «الكتاب» استفاده كند، بطورى كه ابو عثمان مازنى گفت 33: «مناراد ان يعمل كتابا كبيرا فى النحو
بعد كتاب سيبويه فليستحىء».
سيبويه، كتابى تصنيف كرد كه بزرگان ادب بعنوان بزرگترين ارمغان به
يكديگر
نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 967