نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 397
فضممناه اليك فخذ به و اعمل به و ضمه اليك.
ابو عبيده اين مفهوم را در مورد آيه 100 سوره نحل (16)، يعنى آيه: «فَإِذاقَرَأْتَ الْقُرْآنَ
.....»تعميم
داده است و گفته است: «مجازهاذا تلوت بعضه فى اثر بعض حتّى يجتمع و ينضمّ بعضه الى بعض و معناه
يصير الى التأليف و الجمع.»، و خلاصه اينكه تعبير ابو عبيده، از
كلمه «مجاز» در كتاب «مجازالقرآن»، معناى لغوى كلمه است و نه معناى بلاغى آن، زيرا او در كتابش
فراوان گفته است: مجازه كذا، تفسيره كذا، معناه كذا و تأويله كذا.
براى توضيح مطلب و درك واقعى مفهوم مجاز در نظر ابو عبيده به ذكر چند
مثال، اكتفاء مىشود.
ابو عبيده گفته است 5مجازبسم اللّه: كانك قلت:بسم اللّه قبل كل شيئ و اول كل شيئ.و نيز گفته است 6: الرحمن.
مجازه: ذو الرحمه. و الرحيم. مجازه: الراحم.
ابو عبيده، مصدرى را كه به معناى صفت به كار رود يك نوع «مجاز» دانسته است همچون آيهيَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ
وَ الْحَجِّ وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ
لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى ...» (سوره بقره/ 189).
كه
«لكِنَّالْبِرَّ «*»مَنِ اتَّقى»به معناى «لكنالبار من اتقى» مىباشد. 7
بحث درباره مجاز و انواع آن، در نظر ابو عبيده بسيار مفصل است «**»و به
درازا خواهيد كشيد. در واقع به عقيده ابو عبيده هرچيز كه بتواند در فهم معانى قرآن
و در تعبير كلمات ما را كمك كند و هدايت نمايد و راهى را بنماياند كه بتوان به درك
كلمات قرآنى رسيد، مجاز است.
ابو عبيده، در بسيارى از موارد، مجاز را به معناى تفسير، مفهوم و
معنى، به كار
(*) محمد بن عمر زمخشرى در تفسيرش «الكشافعن حقائق غوامض التنزيل و
عيون الاقاويل فى وجوه التأويل» چاپ مصر ج 1، ص 117، نوشته است: عبارت، در اصل
چنين بوده است: «ولكن البر بر من اتقى»
همچون آيه «لَيْسَالْبِرَّ أَنْ
تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ
آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ...»،كه در اصل بوده است:
«وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ
آمَنَ بِاللَّهِ ...»
(**) براى آگاهى بيشتر در اين زمينه رجوع شود: به
مقدمه مجاز القرآن صفحات: 9، 10، 12 و 13.
نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 397