responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 18

يكى از علما مرا از ورود به چنين مباحث دشوار برحذر داشته و گفت: چنين پروژه‌اى سترگ نيازمند مؤسسه‌اى تحقيقاتى است. ولى با نبودن چنين مؤسساتى در جامعه، بايد افراد با توكّل به خداى سبحان، شخصاً مسؤوليت آن را بر دوش گيرند. چقدر دلم مى‌خواست طرحى را برگزينم كه ساده و به خواست مردم، نزديكتر باشد، ولى چنين طرحى را بر اساس باور خود به اهمّيت اين موضوع و اندك بودن پردازندگان آن، كنار نهادم.

براى مثال: بيش از چهار سال مى‌باشد كه خداوند سبحان به من توفيق داده است تا در جمع گروهى از علماى فاضل مباحثى را در فقه استدلالى طرح كنم. من اين مباحث را- پس از كنترل- براى چاپ آماده كرده‌ام، ولى همچنان ترجيح مى‌دهم كه نخست مباحث خود را درباره شيوه‌ها و اهداف تشريع (قانونگذارى) در اسلام به پايان برم، زيرا به نظر من اين پژوهش افقهاى نوينى را در برابر من و برادران پژوهشگرم خواهد گشود.

اينك كه اين جلد آماده چاپ شده است بايد از همه خوانندگان به سبب مفاهيم ديرياب آن پوزش طلبم، اگر چه تلاش خود را در ساده‌سازى اين مفاهيم به‌كار بسته‌ام. از سوى ديگر چنين موضوعى خودبخود درونمايه‌اى دشوار دارد و خوانندگان نيز بايد با درنگ، تأمّل و مراجعه در متبلور ساختن اين مفاهيم تشريك مساعى داشته باشند.

اگر چه اين كتاب تكميل‌كننده مجلّدات پيش از خود و زمينه‌ساز مجلّداتى است كه به خواست خدا فراهم خواهد شد، ولى به‌گونه‌اى پرداخته شده كه به‌گونه‌اى مستقل نيز سودمند است، چنانكه جلد اوّل و دوم آن نيز همين ويژگى را دارند. خوانندگان ارجمند مرا تشويق كردند كه همين شيوه را ادامه دهم، چه همين شيوه موجب شد جلد اوّل در خلال مدّت كوتاهى سه بار تجديد چاپ شود، و جلد دوم نيز شايد بزودى شاهد چاپ سوم باشد.

آنچه در اين طرح باقى مانده است بحث پيرامون ارزشهاى الهى مى‌باشد كه آيات قرآن كريم و احاديث شريف و سخن فقهاى بزرگوار، ما را به سوى اين ارزشها رهنمون مى‌كنند. اين موضوعات در جلد چهارم ارائه خواهد شد كه به توفيق الهى بيشتر موضوعات آن آماده گشته است و برخى از برادران و خواهران دفتر نيز در اين راه ياريم‌

نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست