بدين ترتيب حجّ تمتّع فريضه كسانى است كه از راه دور به خانه خدا
مىآيند، و امتياز حجّ تمتّع اين است كه حاجيان در فاصله ميان احرام عمره و احرام
حجّ، از آنچه در حال احرام بر آنان حرام است، بهره مىجويند.
قربانى كردن بر شخص متمتّع واجب است و كسى كه توانايى آن را نداشته
باشد بايد سه روز در مكّه، و هنگام بازگشت هفت روز روزه بگيرد تا به جاى قربانى ده
روز روزهاش كامل گردد. امّا كسى كه خانوادهاش اهل مسجدالحرام باشد، و اطراف آن
(به شعاع چهل و هشت مايل به گونهاى كه مكّه مركز آن باشد و بدان آمد و شد كند) از
قربانى معاف است. و هنگامى كه خداوند مىفرمايد: (فَمَا
اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْي) درمىيابيم كه بهترين قربانى شتر
است، و ميانه آن سر بريدن گاو و حداقلّ آن قربانى كردن يك گوسفند است. و مىتوان
بيش از يك قربانى تقديم كرد چنانكه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله براى خود و
حضرت على عليه السلام صد شتر قربانى كرد.
احرام:
1- احرام حجّ بايد در ماههاى مشخّص (شوّال، ذىالقعده، ذىالحجّه)
باشد، نيّت در آن شرط است و آن چنين است كه آدمى بر خود فرض كند ترك آنچه را كه
بايد شخص مُحْرِم آن را ترك گويد، و اين خود پاسخى است به دعوت خدا در حجّ، زيرا
كه خداوند