نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 90
2- اگر مردى در اين حالت با زنى ازدواج كند چنانچه هر دو از حكم
وموضوع آگاهى داشتهاند يا حتى يكى از آن دو آگاهى داشته باشد چه با آن زن مباشرت
كرده باشد يا خير آن زن براى هميشه بر اين مرد حرام گردد.
3- ونيز نكاح براى هميشه حرام مىشود اگر هر دو جاهل باشند، ولى
مشروط به آن كه مرد با زن آميزش نمايد.
4- تفاوتى نيست ميان ازدواج دائم ومتعه ويا اين كه آميزش از طريق
طبيعى يا غير طبيعى صورت گرفته باشد.
5- محور حكم، آگاهى مرد است. پس اگر مرد نسبت به حرام بودن ازدواج در
عده آگاهى نداشت يا نمىدانست كه زن مورد بحث همچنان در عده به سر مىبرد، آن زن
بر او حرام نگردد، حتى اگر كسى كه مباشرت به اجراى عقد ازدواج كرده است آگاه بوده
باشد، مثل اين كه وكيل آگاه او به رغم دانستن حكم تحريم اقدام به اجراى عقد كرده
باشد، يا ولى آگاه او كار تزويج را صورت داده باشد كه در اين صورت آن زن بر آن مرد
حرام نمىگردد.
6- اگر مردى در زنى كه مىخواهد با او ازدواج كند شك كرد كه آيا در
عده است يا نه، ونداند كه او قبلًا در عده بوده است مىتواند با او ازدواج كند.
ونيز اگر قبلًا بداند كه او در عده بوده وترديد داشته باشد كه همچنان در عده است،
وزن به او بگويد كه عدهاش به پايان رسيده است.
7- اگر اجمالًا بداند كه يكى از دو زن مورد نظر در عده است، ولى
نداند كدام يك، بايد ازدواج با هر دو را ترك گويد، واگر با يكى از آن
نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 90