نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 77
كند (به طور مؤقت، يا به طور دائم ولى بعداً او را طلاق دهد) وسپس
همسر برادر او، اين شيرخواره را (در مدّت عقد) با شيرش تغذيه كند به گونهاى كه
موجب انتشار حرمت گردد، در اين صورت زن برادر، مادر رضاعى همسر او مىگردد كه به
اين ترتيب براى هميشه محرم او خواهد بود.
10- اثبات رضاع با راههاى شرعى وعقلانى ديگرى صورت مىپذيرد، همچون
اعتراف وحصول يقين وآنچه اطمينان را موجب شود ونيز شهادت دو عادل ونظاير آن.
11- اخيراً شاهد آن هستيم كه رحم به اجاره گرفته مىشود، بطوريكه
نطفه تلقيح شده زن وشوهر در رحم زنى بيگانه قرار مىگيرد وكودك در رحم غير از مادر
رشد مىيابد. آيا اين نيز همان حكم رضاع را دارد به اين اعتبار كه كودك در طول چند
ماه از آن زن تغذيه كرده تا آن كه عرفاً مادر او تلقى مىشود يا آن كه چنين نيست
وآن زن نيز همچون ديگر زنان بيگانه است؟
احوط واقوى آن است كه اين زن مادر رضاعى به شمار مىآيد واحكام رضاع
بر او بار است، واين از ظاهر آيه مباركه: (وَأُمَّهَاتُكُمُ
الَّلاتِي أَرْضَعْنَكُمْ) فهميده مىشود واللَّه العالم.
نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 77