responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام حج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 157

محرم با احرام، حرام شده بود حلال مى‌گردد جز تراشيدن كه بنابه احتياط حاجى بايد براى حجّ موى خود را نگه‌دارد.

پاره‌اى از احكام تقصير:

1- كندن موى به جاى چيدن آن در تقصير كفايت نمى‌كند، ولى جايز است با هر ابزار تيزى و حتّى‌ با دندآنهاآن را كوتاه كرد.

2- واجب نيست بلا فاصله پس از سعى اقدام به تقصير كند، بلكه مى‌توان تقصير را پس از مدّتى نيز انجام داد و شرط نيست اين كار در مروه صورت پذيرد، بلكه مى‌توان تا به منزل به تأخيرش انداخت، ولى به هر صورت بايد پيش از احرام حجّ انجام پذيرد.

3- عمره كسى كه تا وقت احرام حجّ، تقصير را عمداً ترك كند باطل است و حجّش حجّ افراد مى‌گردد و او بايد پس از فراغت از اعمال حجّ، حجّ افراد، عمره مفرده به جاى آورد.

4- كسى كه از روى جهل تقصير را ترك گويد يا گمان برد تقصير كرده است و پس از احرام حجّ از آن آگاهى يابد عمره‌اش صحيح خواهد بود و اشكالى ندارد. امّا كسى كه از روى نسيان آن را ترك گويد عمره‌اش نيز صحيح خواهد بود، ولى بنابه احوط بايد گوسفندى را كفّاره دهد.

5- مستحب است كه از گوشه‌هاى موى و ريشش تقصير كند و سبيلش را كوتاه كند و ناخنش را بگيرد و چيزى از آن را براى حجّش باقى بگذارد.

6- جايز نيست به جاى تقصير سرش را حلق كند و اگر چنين كرد بنا به احوط كفّاره به او تعلّق مى‌گيرد.

7- مستحب است كسى كه تقصير مى‌كند با پوشيدن دو جامه احرام به افراد مُحرِم تشبّه جويد.

نام کتاب : احكام حج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 157
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست