نام کتاب : احكام مطهرات و نجاسات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 88
يكاصل عمومى وفراگير بيان داشت كه شامل اينحالت نيز مىشود.
پس طهارت دو گونه است:
- طهارت روح كه توبه بعداز گناه است.
- طهارت بدن كه در مورد اين آيه، به معناى رهائى از آثار حيض مىباشد
مثل پاكيزه ساختن محلّ خون، و سپس پاكيزه ساختن بدن با غسل كردن. سياق آيه ارزش
طهارت و پاكى را نيز بيان مىدارد با اين تعبير كه
(وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ)، يعنى «خداوند پاكيزگان را دوست
مىدارد.»
«در آن مردانى هستند كه دوست مىدارند پاكيزه باشند و خداوند
پاكيزگان را دوست دارد.»
از اين آيه الهام مىگيريم كه هر نوع پاكيزگى مطلوب است؛ پاكيزگى
ظاهر بدن از كثافت و آلودگى و چرك و همچنين پاكيزگى باطن بدن از مرض و زيان مانند
آن زيانى كه بعداز حيض، احتلام، آميزش جنسى و مس ميّت، عارض بدن مىشود، و همچنين
پاكيزگى جامه و كالا و خانه و محيط و ترويج و توسعه نظافت و بهداشت در همه
ابعاد...