. «اگر رنگ آب بر رنگ ادرار غالب باشد اشكال ندارد.»
احكام
آب متغيّر آبى است كه بر اثر نجاست، يكى از صفات سهگانه، يعنى مزّه
يا بو و يا رنگ آن عوض شود. مسأله تغيير يافتن آب فروعى دارد كه بيان مىشود:
1- اگر چيز نجس مانند ادرار، خون و مردار به آب كثير برسد و يكى از
اوصاف سهگانه آن تغيير يابد، آن آب نجس مىشود.
2- فقها گفتهاند: اگر در كنار بركهاى، مردار بيفتد و بوى آن بر بوى
آب يا بر مزّه آن تأثير بگذارد امّا خود لاشه در آب متلاشى نشده باشد، آن بركه نجس
نمىشود، ولى احتياط اين است كه از آن اجتناب شود زيرا ظاهر روايات و همچنين آيه
(وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ)[2] آن را شامل
مىشود.
3- بايد تغيير آب، تنها به وسيله برخورد با خود نجس حاصل شده باشد.
پس اگر تغيير، به خاطر دو عامل: نجس و چيز ديگر باشد، آب كثير نجس نمىشود.
4- اگر آب نجس و تغيير يافته به وسيله خون مثلًا، در بركهاى از آب
ريخته شود و يكى از اوصاف آب بركه بر اثر آن تغيير يابد،
[1] - وسائل الشيعه، باب 3، ابواب الماء المطلق، حديث 7.