نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 92
از نظر شرع، راجح باشد [1]
حتّى اگر خود او در تحصيل علم، قصد قربت نداشته باشد.
تصديق مالك:
11- ادّعاهاى صاحب مال در مورد اموالش قبول مىشود مثلًا اگر او
بگويد كه سال زكاتىاش هنوز كامل نگشته يا ادّعا كند كه زكاتش را داده يا اصلًا
زكات به مالش تعلّق نگرفته يا اينكه بعضى از حيوانات او تلف شده و به نصاب نرسيده
است، در همه اين موارد ادعاهاى او بدون درخواست بيّنه يا ايراد سوگند پذيرفته
مىشود، در صورتيكه به دروغ گفتن او علم پيدا نشود، امّا اگر گمان شود كهاو دروغ
مىگويد، تفحّص و جستجو اشكال ندارد و گاهى هم بر ولىّ فقيه واجب مىشود كه تفحّص
كند در صورتيكه تفحّص نكردن موجب ضايع شدن حقّ مستحقّين زكات گردد.
جدا كردن زكات:
12- واجب است زكات فوراً از مال جدا گردد، ولى پرداخت آن به مستحقّين
واجب فورى نيست بلكه تأخير آن جايز مىباشد اگرچه احوط اين است كه اگر مستحقّ وجود
دارد و پرداختن به او امكان
[1] - يعنى تحصيل علم، واجب شرعى يا مستحب باشد. البتّه وجوب يا
استحبابمنحصر در علوم دينى تنها نيست بلكه گاهى تحصيل علوم ديگر مانند علوم پزشكى
و مهندسى و صنعتى نيز واجب يا مستحبّ مىباشد در صورتيكه وسيله خدمت به جامعه و پر
كردن خلأ در نظام اجتماعى باشد.
نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 92