نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 90
ديگران، زكات را به طور علنى پرداخت كند، در روايات آمده است كه
اشكال ندارد بلكه در برخى از روايات آمده است كه در صدقه واجب (زكات)
علنى پرداخت كردن بهتر از پنهان نمودن است امّا
در صدقه مستحبّى بر عكس، پنهان كردن مستحب است.
2- اگر بر عهده او دو نوع زكات باشد مانند زكات مال و زكات فطره،
احوط اين است كه در هنگام پرداخت، نوع آن را مشخّص نمايد امّا نيّت وجوب يا
استحباب لازم نيست.
3- اگر شخصى زكاتش را به وكيلش بسپارد كه به مستحقّ برساند، واجب است
در هنگام دادن به وكيل، نيّت كند.
4- اگر شخصى يا وكيلش بدون قصد قربت زكات را، به فقير بدهد ولى
قبلاز تلف شدن مال زكات، مالك نيّت قربت كند، كفايت مىكند و زكات محسوب مىگردد.
چگونه و چه مقدار و به چه كسى زكات پرداخت شود
؟ 5- بنابر اقوى واجب نيست زكات به مجتهد داده شود بلكه جايز است
مالك به طور مستقيم زكات را در مواردش مصرف كند مگر اينكه مجتهد از او بخواهد و بر
او واجب گرداند كه دراين صورت اگر مالك، مقلّد همان مجتهد باشد، واجب است كه به
مجتهد پرداخت كند بلكه بنابر احوط هر چند مقلّد او هم نباشد، اگر به عنوان يك حكم
نه فتوا، زكات را از او خواسته باشد، بايد زكات را به او بدهد.
6- واجب نيست زكات بر همه هشت مورد مصرف، توزيع
نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 90