نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 89
«قرض دادن نزد ما هجده برابر ثواب دارد، و صدقه دادن ده برابر، و تو
را چه مىشود وقتى كه به قول خودت پولدار هستى، چيزى به سائل بدهى و بعد زمانى كه
وقت زكات رسيد، آن را بابت زكات حساب كنى.
سائل را رد نكن كه رد كردن آن در نزد خداوند خيلى سنگين است.»
11- عبدالرحمن بن حجّاج مىگويد: از امام ابوالحسن عليه السلام سؤال
كردم درباره كسى كه اموال زكات را به مردى تحويل مىدهد كه به مستحقين برساند و
تقسيم كند و او خود از كسانى است كه مستحقّ زكات است؟ فرمود:
«لا بأس أن يأخذ لنفسه كما يعطي غيره
، وقال: ولا يجوز له أن يأخذ إذا أمره أن يضعها في مواضع مسمّاة
إلّابإذنه» [1]
. «اشكال ندارد چنانكه به غير خود مىدهد، براى خود هم چيزى بگيرد.»
و فرمود:
«اگر به او امر كرده باشد كه در موارد مشخّص و مستحقّين خاصّى و نام
برده برساند، نمىتواند بدون اجازه زكات دهنده براى خود بگيرد.»
احكام
نيّت زكات:
1- زكات از عبادات است، لذا در هنگام پرداخت آن بايد تقرّب به خداوند
را نيّت كند و امتثال امر خداوند را قصد نمايد و اگر به قصد ريا و شهرت زكات بدهد،
باطل مىباشد امّا اگر به منظور تشويق
[1] - وسائل الشيعه، كتابالزكاة، باب 40، ابواب المستحقّين
للزكاة، ص 200، حديث 3.
نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 89