نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 58
است كه هر كدام از آنها به نام خود ناميده شود؛ يعنى: گندم، گندم
گفته شود و جو، جو و انگور، انگور و خرما، خرما و اين هنگامى است كه وقت دِرو و
برداشت آنها فرا رسيده باشد. بنابر احتياط مستحبّ وقت تعلّق زكات زمانى دانسته شود
كه دانه گندم و جو منعقد مىشود و خرما، سرخ يا زرد مىگردد و ميوه تاك، غوره
مىشود.
زمان تعيين نصاب:
6- زمان تعيين نصاب و وزن كردن غلّات، هنگام خشك شدن آنهاست. پس اگر
محصول، در حاليكه تراست بهحدّ نصاب رسيده باشد ولىبعداز خشك شدناز نصاب كمتر
باشد، زكات ندارد.
7- اگر مالك قبلاز فرا رسيدن فصل دِرو و برداشت، با خوردن يا صدقه
دادن يا هبه كردن در محصول غلّات، تصرّف كرده باشد، آن مقدار تلف شده، زكات ندارد
امّا اگر اين تصرّفات بعداز موسم برداشت و تعلّق زكات باشد، بايد زكات آن مقدار
تلف شده را در صورتيكه بيش از حدّ متعارف باشد، نيز پرداخت نمايد.
زمان پرداختن زكات:
8- زمان پرداختن زكات، موقعى است كه گندم و جو از كاه و پوستهها جدا
وخرما وانگور از شاخهها چيده شود واگر دادن زكات را از اين وقت به تأخير اندازد و
محصول تلف گردد، ضامن مىباشد و بايد عوض زكات را پرداخت كند. همچنين كسى كه از
سوى حاكم
نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 58