نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 52
2- با فرارسيدن ماه دوازدهم از سال زكاتى، زكات واجب شده و استقرار
مىيابد، پس اگر در ماه دوازدهم برخى از شرايط منتفى شود، باز هم در وجوب زكات،
اشكالى وارد نمىشود.
3- امّا اگر قبلاز ماه دوازدهم، برخى از شرايط منتفى شود، زكات ساقط
مىشود مثل اينكه از حدّ نصاب كمتر شود يا از تصرّف در آن منع گردد يا آن را با
دينارها و درهمهاى ديگر معاوضه و مبادله كند يا به خاطر استفادههاى ديگر آن را
ذوب نمايد، در همه اين موارد طبق نظر مشهور زكات ندارد.
چند مسأله:
اوّل- اگر به منظور فرار از زكات، دينارها يا درهمهاى خود را كه به
حدّ نصاب رسيده، قبلاز فرارسيدن ماه دوازدهم، باديگرى معاوضه كند يا ذوب نمايد،
احوط استحبابى اين است كه زكات آن را بدهد.
دوم- اگر سكّههاى طلا يا نقره رايج را بعداز داخل شدن ماه دوازدهم،
ذوب نمايد، وجوب زكات همچنان باقى است و بايد نصاب را طبق وزن آنها قبلاز ذوب
كردن محاسبه نمايد.
سوم- كسى كه به اندازه نصاب، طلا و نقره دارد و همچنان بدون اينكه كم
شود تا سال ديگر باقى بماند، واجب است زكات آن را تا زمانى كه از حدّ نصاب كم نشده
باشد، در هر سال بپردازد.
چهارم- در زيور آلات طلا و نقره و ظرفهاى طلائى و نقرهاى، هر مقدار
وزن هم داشته باشد، زكات واجب نمىشود.
نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 52