نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 45
زكات نيز ساقط مىشود، امّا اگر در عرف بازهم سائمه گفته شود، زكات
واجباست. پس معيار اصلى ايناست كهحيوان در عرف، «سائمه» گفته مىشود يا نه،
وظاهر اين است كه اگر در طول سال تنها يك ماه علف داده شده باشد با به كار بردن
نام سائمه منافات ندارد به ويژه اگر اين مدّت به طور متفرّق باشد. بنابراين نبايد
احتياط ترك شود يعنى زكات آنها را بايد پرداخت كند.
2- در ساقط شدن زكات در صورت علف دادن، فرقى نيست كه از روى اختيار
علف داده باشد يا به خاطر وجود مانع اضطرارى از چرا رفتن مانند بارش برف وباران،
مانع شدن مقامات دولتى و همچنين فرقى نيست كه از مال مالك، علف خورده باشد يا از
غير آن، با اجازه و اذن او يا بدون اذن او.
3- همچنين در ساقط شدن زكات در صورت علف دادن، فرق ندارد كه علف
خوردن، از علف چيده شده و آماده شده براى حيوانات باشد يا حيوان را به چراگاههايى
كه با تلاش بشرى كشت شده يعنى به چراگاه غير طبيعى، براى چرا فرستاده باشد.
شرط چهارم- كارنكردن:
آخرين شرط اين است كه حيوان كار نكرده باشد يعنى از حيواناتى نباشد
كه براى آبيارى يا شخم زدن يا حمل و نقل و مانند آن استخدام مىشود و اگر چنين
باشد، زكات ساقط مىگردد.
معيار اصلى هم صدق عرفى است يعنى اگر در عرف بگويند كه اين حيوان
كارگر است زكات ساقط مىشود وگرنه واجب خواهد بود.
نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 45